Onverwacht einde aan deze reis - Reisverslag uit Epe, Nederland van Johan Somsen - WaarBenJij.nu Onverwacht einde aan deze reis - Reisverslag uit Epe, Nederland van Johan Somsen - WaarBenJij.nu

Onverwacht einde aan deze reis

Door: Johan Somsen

Blijf op de hoogte en volg Johan

16 Maart 2011 | Nederland, Epe

Helaas heb ik moeten besluiten voorlopig van mijn voetreis in Japan af te zien. De voorbereidingen waren voltooid en het aftellen was al begonnen, maar de verschrikkelijke gebeurtenissen daar hebben tot dit besluit geleid.
In de eerste plaats speelt mijn persoonlijke veiligheid een rol. Het is niet duidelijk hoe de ontwikkelingen zullen zijn en nu ook de Nederlandse regering een volledig negatief reisadvies heeft gegeven lijkt het me niet verstandig te gaan. In de tweede plaats kost het me ook moeite een voettocht, die ik voor mijn plezier onderneem, te maken in een land dat in diepe ellende is gedompeld.
Alle mensen, ook een aantal in Japan, die me bij de voorbereidingen behulpzaam zijn geweest ben ik dank verschuldigd. Hun informatie, samen met de reisgidsjes, kaarten en het taalgidsje blijven even op de plank liggen en ik hoop volgend jaar alsnog de Way of Shikoku te kunnen lopen. En voor de mensen in Japan hoop ik van harte dat na alle ellende van de natuurrampen de ongelukken met de kerncentrales niet tot nog groter leed zullen leiden.
Omdat ik er op voorbereid was een lange voettocht te maken heb ik mijn oog voor nu op Portugal laten vallen. Ik stel mijn vertrek nog een weekje uit om een en ander voor te bereiden, maar dan gaan de wandelschoenen aan. In een nieuw aan te maken reis op deze site zal ik van tijd tot tijd verslag doen van deze onverwachte reis. April in Portugal moet erg mooi zijn.
Groet,
Johan Somsen

  • 16 Maart 2011 - 10:41

    Jan Van Daatselaar:

    Beste Johan, het lijkt me een heel verstandig besluit. En Portugal is prachtig.
    Misschien kun je in Oerias Ad Somsen opzoeken.
    Sterkte met de nieuwe voorbereidingen.
    Groet, Jan

  • 16 Maart 2011 - 10:45

    Franka Visser:

    Heb de laatste dagen steeds gedacht, zal hij gaan of niet.. En ik denk dat dit een goede beslissing is. Een hele fijne en inspirerende reis door Portugal!
    Groeten van Franka en Erik-Peter

  • 16 Maart 2011 - 10:56

    Tjaart Martens:

    Begrijpelijk, Johan.
    We blijven je volgen op je reis door Portugal
    Hartelijke groeten van ons beiden

  • 16 Maart 2011 - 11:19

    Ankie:

    Ik was verbaasd johan ; ik dacht nl dat je naar china zou gaan, zeer vreemd dat geheugen.
    Portugal lijkt mij een uitstekende 2e keuze en ik wens je een aangename en verrassende voettocht en zie met vreugde de de reisverslagen t.z.t. tegemoet.

    liefs ankie.


  • 16 Maart 2011 - 11:26

    Marion De Weert:

    Hoi Johan,
    Wat een teleurstelling voor je! Maar een verstandige beslissing. gelukkig was je nog niet vertrokken. wat een leed daar!
    En ja, Portugal is heel mooi en ook prachtig om te lopen denk ik zo. Alvast een mooie tocht gewenst en hartelijke groetjes aan Yvonne.
    Trouwens je kan ook ook naar Normandië lopen, haha

    groetjes,
    marion

  • 16 Maart 2011 - 11:40

    Ben Jonker:

    Hoi Johan,
    Erg jammer dat het niet kan doorgaan. Echt verschrikkelijk voor de mensen daar. Alvast veel plezier gewenst in de Portugese lente. Ik zie je mogelijk nog vooraf in de PH.

    Groetjes,
    Ben.

  • 16 Maart 2011 - 11:58

    Hilde:

    Lieve Johan,
    Was er al bang voor dat de reis nu geen goed plan is.
    Gelukkig heb je alternatieven!
    En dat kunnen we over die arme Japanners voorlopig niet zeggen.
    Hoe slecht kun je het krijgen na deze rampen.

    Veel succes met je nieuwe plan.
    liefs groet
    Hilde

  • 16 Maart 2011 - 14:22

    Michelle:

    Een terechte beslissing Johan. Wat Japan nu meemaakt is iets wat je je ergste vijanden niet toewenst....Ik hoop dat je in goede gezondheid de voettocht naar of in Portugal kunt maken. We verheugen ons op de reisverslagen. Ben je nog in de buurt kom dan gezellig aan!
    En laten we voor Japan het beste hopen. Steek namens ons maar een kaarsje op in een Portugese basiliek of kerkje. Een mooie lente-te-voet gewenst namens Frans en mij !

  • 16 Maart 2011 - 15:36

    Mariëtte:

    Hallo Johan,
    Toen ik de mail opende, schrok ik, omdat ik in de eerste plaats aan jou dacht en aan je gezondheid. Ook ik had China in mijn hoofd...
    Natuurlijk kon je niet anders beslissen dan zo.
    Ik kan me voorstellen dat je na zo'n voorbereiding moeilijk thuis kan blijven. Mooi alternatief! Ik wens je heel veel plezier toe en kijk nu al uit naar je verslagen.

    Liefs,
    Mariëtte

  • 16 Maart 2011 - 16:08

    Ineke Modijefsky:

    Ha Johan,
    Ik ben helemaal opgelucht door dit besluit!
    En in Portugal kan je vast ook een mooie tocht maken!
    hoop je voor die tijd nog even te zien!
    Lieve groet,
    Arnold en Ineke

  • 16 Maart 2011 - 16:31

    Hans En Marty:

    We hadden niets anders verwacht in deze omstandigheden.
    Goede tocht in Portugal toegewenst!
    Hartelijke groeten Hans en Marty

  • 16 Maart 2011 - 16:45

    Ed En Yvonne:

    Hallo Johan. Wat een teleurstelling zal dit voor je zijn. Je hebt een heel jaar toegeleefd naar deze tocht en nu deze afschuwelijke gebeurtenissen. Maar we begrijpen dat je niet anders kunt dan je koers te verleggen. Toevallig zijn wij vorig jaar in april met de caravan in Portugal geweest en dat is ons prima bevallen. Al zullen wij wellicht andere ideeën over het weer hebben gekoesterd dan jij. Als je de hele dag moet lopen, verlang je waarschijnlijk niet naar temperaturen van 25 graden (of meer), terwijl wij daar heel erg naar uitkeken. Waar je uiteindelijk je pad zult vinden, wij wensen je in ieder geval een heel mooie, boeiende en inspirerende wandeltocht toe en kijken nu al uit naar je reisverslagen. Groetjes aan Yvonne en tot ziens.

  • 16 Maart 2011 - 18:22

    Jannes Wolff:

    Vul hier je reactie in...
    hi, kerel, inderdaad een behoorlijke tegenvaller, ik denk een verstandig besluit van je.
    ook hier weer zie je hoe relatief alles is.
    wensen jou een voorspoedige trip naar Portugal, mocht ik daar toevallig daar nog zakelijk zijn mail ik zeker, veel succes Marieke en Jannes Wolff

  • 16 Maart 2011 - 20:33

    Carry Mraz:

    Johan,
    Dat lijkt me een heel verstandig besluit. Veel plezier in Portugal.
    Groeten Carry

  • 16 Maart 2011 - 22:42

    Jaap4winden:

    dan ga je toch niet naar portugal. dat is het land dat ons in de euro het meest labiel is.

  • 17 Maart 2011 - 08:59

    José:

    Heel jammer voor je dat de reis in Japan niet door kan gaan, maar wel geluk dat je er nog niet zit.
    Veel wandel plezier in Portugal !!

  • 17 Maart 2011 - 13:15

    Elly:

    Hallo Johan. Na eerst een berichtje over je geplande reis naar Japan en de reaktie van 'hee, wat geweldig interessant ' ,werd niet lang daarna de wereld gewaar van al het verwoestende natuurrgeweld daar en de vreselijke ellende die dat voor velen met zich meebracht/brengt . De gedachte dat jouw reis daardoor weleens niet door kon gaan kwam op. En aldus bewaarheid. Jammer, begrijpelijk, verstandig, maar gelukkig zijn er alternatieven . De wereld heeft zoveel moois om doorheen te trekken. Nu dus Portugal. Geniet ervan en leuk dat je de ervaringen van je reis weer wil delen. Groeten. Elly

  • 17 Maart 2011 - 13:59

    Jan V:

    Jammer Johan, na het spektabel op de piestes dit toch treurige vervolg. Maar ja Portugees spreek je ook niet dus blijft ook dit een uitdaaging. Veel plezier.

    jan V

  • 17 Maart 2011 - 17:57

    Ben Engelbertink:

    goed besluit, Johan, jammer maar wat in het vat zit......
    graag wens ik je een fijne tocht toe in Portugal. Het is iets anders dan in de Japanse samenleving.
    Zelf wacht ik nog met het nemen van een besluit; ik heb immers nog twee maanden om te zien hoe alles zich ontwikkeld. Veel mensen gaan vanuit het noorden naar Osaka, waar geen onheil wordt verwacht.
    alle goeds dus en tot kijk,
    ben

  • 17 Maart 2011 - 19:17

    Gert Keurhorst:

    Ja, Johan, ik denk, dat je in dit geval geen ander keuze kunt maken.
    Maar Portugal klinkt als alternatief niet slecht.
    Je bent toch niet te houden !
    Succes, met je nieuwe voorbereidingen.

    GERT

  • 22 Maart 2011 - 20:58

    Frederike:

    Beste Johan,

    Per toeval kom ik op uw website terecht. Ik ben van plan om over twee weken te vertrekken naar Shikoku voor de pelgrimsroute, maar voor ons is het op dit moment ook niet duidelijk of het verstandig is de reis door te laten gaan. Toch hoop ik dat het nog kan.
    Heeft u nog goede tips van handige boeken en kaarten voor de pelgrimsroute?
    Kent u Renske Duns, zij zit nu in Nepal en is mijn huisgenootje. Zij kende iemand die de pelgrimsroute ging maken en ik dacht misschien bent u dat wel.

    Mocht u nog handige informatie voor mij hebben dan hoor ik het graag. Een fijne reis in Portugal toegewenst.

    Met vriendelijke groet,

    Frederike

    frederike@vandantzig.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Omdat door de noodlottige ontwikkelingen in Japan mijn geplande voetreis op het eiland Shikoku helaas niet kan doorgaan heb ik mijn plannen gewijzigd. Op 3 april begin ik aan een andere pelgrimsroute: de Camino Portugués van Lissabon naar Santiago de Compostela

Actief sinds 28 April 2010
Verslag gelezen: 1233
Totaal aantal bezoekers 155502

Voorgaande reizen:

03 April 2011 - 28 April 2011

Camino Portugués

15 Maart 2011 - 16 Maart 2011

Pelgrimstocht op Shikoku

19 Mei 2010 - 24 Juli 2010

2000 km te voet via de GR5 naar mijn dochter

Landen bezocht: