Camino Portugués - Reisverslag uit Epe, Nederland van Johan Somsen - WaarBenJij.nu Camino Portugués - Reisverslag uit Epe, Nederland van Johan Somsen - WaarBenJij.nu

Camino Portugués

Door: Johan Somsen

Blijf op de hoogte en volg Johan

17 Maart 2011 | Nederland, Epe

Hoewel het niet doorgaan van mijn voettocht op het eiland Shikoku in Japan wel enigszins teleurstellend is, heb ik er wel volkomen vrede mee, want het ziet er daar beslist niet goed uit en bovendien kan ik er misschien over een jaar wel zonder problemen gaan lopen. Maar het moet natuurlijk niet te lang duren, want we worden alleen maar ouder en een keer houdt het op.
Erger is het voor de mensen in Japan die met een afgrijselijke opeenstapeling van rampen te kampen hebben en dan vallen onze luxeproblemen geheel in het niet. De enige problemen waar wij in Nederland mee te kampen hebben zijn de PVV en de managers in het onderwijs, dus waar hebben we het over?
Portugal is voor mij een goed alternatief op deze korte termijn. Er loopt een eeuwenoude pelgrimsroute van Lissabon naar Santiago de Compostela, een route die door weinigen wordt gelopen en dat trekt me wel. Geen drukte en bovendien is het ook erg aantrekkelijk het voorjaar te zien ontluiken in Portugal.
Op 30 maart vlieg ik naar Lissabon en na een verblijf van een aantal dagen in die mooie stad is het de bedoeling dat ik op zondag 3 april met mijn voettocht naar Santiago begin. De afstand is deze keer gering, 600 km, maar als ik in Santiago nog sterke drang heb om verder te lopen ga ik de Camino Francés in tegengestelde richting op en dan kom ik weer op de plekken waar ik vijf jaar geleden met het lange-afstandswandelen begon.
Van tijd tot tijd hoop ik weer een verslagje het licht te doen zien om het thuisfront op de hoogte te houden van mijn wederwaardigheden. Via de site www.johansomsen.waarbenjij.nu ontvang je dan een melding van een nieuw reisverslag. Mocht je daar geen interesse in hebben dan kun je door een simpele klik jouw naam uit het bestand verwijderen.
Groet,
Johan Somsen

  • 17 Maart 2011 - 20:43

    Gert V.d. Esschert:

    Hallo Johan,

    Onwijs veel loop plezier, hou je taai!

    Obrigado!


  • 17 Maart 2011 - 20:52

    Peter:

    Weer heel verstandig, bovendien ..... nou je weet het wel, de fado's...

  • 17 Maart 2011 - 23:01

    Harry Somsen:

    Johan het is een verstandige beslissing en de reisverslagen zullen er zeker niet minder door worden. Succes en een hele fijne tijd.

  • 17 Maart 2011 - 23:14

    Cecil K.:

    Heel veel plezier !
    Ik kijk uit naar je verslagen
    Groet,
    Cecil.

  • 18 Maart 2011 - 06:26

    Herman:

    Hallo Johan,
    De eeuwen oude route in Japan heeft al veel doorstaan en loopt niet weg. Veel plezier in Portugal.
    Herman en Veronique.

  • 18 Maart 2011 - 07:55

    Jan Van Daatselaar:

    Dag Johan,

    Lissabon is een pracht stad. Je zou er zo maar een paar dagen langer willen blijven.
    Geniet er maar van. Je bent nog jong!

    Hartelijke groet, ook van Gree,
    Jan

  • 18 Maart 2011 - 08:56

    Sietske:

    Hoi Johan,

    Wat jammer dat je tocht naar Japan niet door gaat!
    Maar inderdaad, dit soort gebeurtenissen heb je niet in de hand en het is het verstandigste om dan maar in Nederland te blijven.
    Veel succes in Portugal en een mooie tijd daar gewenst!
    Liefs, Sietske

  • 18 Maart 2011 - 13:20

    Karin Van Der Hilst:

    Lieve Johan, Veel plezier. Doe voorzichtig; 'bij twijfel niet doen' is mijn motto in dit soort zaken.
    Ik verheug me op je verslagen en op het samen rumcola drinken in september.

    liefs, karin en consorten

  • 18 Maart 2011 - 13:25

    Mieke En Bert:

    Hallo Johan,
    Wat goed van je om niet bij de pakken neer te gaan zitten, na de teleurstelling, om niet in Japan te kunnen gaan lopen. Je hebt wel een goed besluit genomen. Fijn dat je meteen een reserveplan kunt gaan uitvoeren. Wat leuk, dat als je eenmaal aan het wandelen bent begonnen, je niet meer op kunt houden. We hopen dat je weer veel leuke ervaringen op zult doen en leuke mensen zult ontmoeten. Ook wij gaan in augustus weer op pad om de Spaanse noordroute naar Santiago te gaan lopen.
    Johan, we wensen je veel wandelplezier toe.
    Groeten Mieke en Bert

  • 18 Maart 2011 - 13:28

    Ad Bergsma:

    ha johan, ik wens je een bon camino in portugal. mijn vrouw gaat hem ook lopen en wel een week na jou ongeveer. ze wil de 11e vertrekken vanuit lissabon. ze vraagt of jij haar soms aan een routeplanning kan helpen. de rifugios schijnen niet zo dik gezaaid te zijn.
    groetjes en veel loopplezier,
    ad bergsma

  • 18 Maart 2011 - 20:37

    Toine Rongen:

    Hallo Johan,

    Ik lees uiteraard je stukjes met enorme veel liefde. Ik ben trouwens een euw leven begonnen. Ik heb Epe ingeruild voor mijn geboorte en getoogdorp Zevenbergen, woon in de service flat van mijn ouders. Ben dus uit Epe weg, ja, met henny werd het me allemaal wat te veel. Iedereen vaart er wel bij, bovendien heeft na min vanbders dood mijn oeder wat extra zorg odig, dus ik bezoek haar dagelijks. Enfin, ga je goed, kom uityeraard nog regelmatig in Epe en als ik je stukjes uit welke delen van de wereld lees, denk ik automatisch weer aan je mooie huisje op de Schietbaanweg.

    See you man,

    Toine

  • 19 Maart 2011 - 19:33

    Tom Leurs:

    Johan

    Veel geluk met je nieuwe uitdaging.
    Doe Jacobus van mij de groeten.

    Hou doe wah

    Tom

  • 19 Maart 2011 - 23:27

    Erica:

    Gelukkig was je nog niet in Japan aangekomen.
    Maar Portugal is vast ook heel mooi en jij maakt er altijd wat van.
    Fijne tocht!

  • 20 Maart 2011 - 10:39

    Greet Witvliet:

    Wederom een hele goede , interessante en aangename reis toegewenst !
    Zie uit naar de verslagen , hartelijke groeten , Greet Witvliet .
    Groeten aan Yvonne !

  • 20 Maart 2011 - 11:17

    Ben Jonker:

    Hoi Johan,

    Met dit weer krijg je wel lente- en wandelkriebels. Bij mij is 20 km al ongeveer de limiet.
    Heel veel wandelplezier gewenst en ook wat in een Japans vat zit verzuurt niet.

    Groet van Nettie vanaf een wandelweekend en van mij thuis.
    Ben.

  • 20 Maart 2011 - 11:44

    Simone Pasteuning:

    Heel veel wandel plezier.
    Ik kijk weer it naar je reisverslagen.
    Zelf ga ik 20 april richting Portugal rijden met mijn VW-busje,
    wie weet kom ik je ergens wel tegen.
    Drinken we een vino verde en eten er een gegrild sardientje bij.
    De mimosa zal volop bloeien daar in Portugal.
    Simone

  • 20 Maart 2011 - 18:31

    Gemma:

    nou heel veel succes joham,,ben blij dat je deze keuze gemaakt hebt,,want ik zou toch niet willen dat mijn nu nog leuke buurman in de problemen komt....goede reis..!!!

  • 20 Maart 2011 - 19:23

    Gert:

    Dit lijkt me een prima alternatief ! Ik blijf je volgen !

  • 21 Maart 2011 - 15:17

    Dirk Martens:

    Het is wederom buitengewoon apart, die drang naar lopen.
    En..... je vrienden van Doetmaes maar lekker achter laten :-).
    Je kunt toch ook ook een paar rondjes Nederland maken, waardoor je iedere dinsdagavond ff de trein kan pakken teneinde je vocaal in een spannend gezelschap kan uiten.
    In ieder geval: succes en veel plezier toegewenst.
    Deze jongen gaat je varhelen werderom volgen!

  • 21 Maart 2011 - 22:20

    Nico:

    Hallo Johan,
    Uit iets minder goed komt altijd weer wat beters. en wat beter.....Portugal, mijn 2e vaderland, ik ben gepast jalours, jouw wandeling stond op mijn planning voor deze tijd en onze gezamenlijke vriend Gerard Migo stuurde mij al jouw berichtje door.
    Mijn planning is onderbroken door een grote liefde .... een liefde. Gelukkig was ik al,... maar door haar, Danielle , ben ik completer. Dus deze maal ga ik jou niet in deze wandeling ontmoeten. Hopelijk na je thuiskomst wel. Veel genot en plezier en geniet van het hele hele mooie Portugal!!
    Abraço Nico van der Vlis

  • 22 Maart 2011 - 12:26

    Martin Van Den Blink:

    Johan, je weet het, alle steun uit Curacao!

    Over alternatieven gesproken: misschien moet je toch maar overstappen op lange-afstands-kajakken. Dan kan je met ons mee, na Colombia is onze volgende trip 700km van Belize langs de kust van Mexico naar Isla Mujeres. Ideetje?

    Ajo amigoe, bon viaje!

  • 22 Maart 2011 - 19:46

    Lambert De Vogel:

    Hoi Johan,

    Heel verstandig om de andere reis af te blazen, en heel leuk dat je naar Porugal gaat wandelen. Ik kijk altijd uit naar jou reisverslagen, ik wens je heel veel wandelplezier toe.

    Groet Lambert

  • 23 Maart 2011 - 11:00

    Glen :

    hi Johan,
    alvast veel plezier en vooral sterkte.
    neem veel inspiratie en portugese passie in je op

    tot ziens!

  • 23 Maart 2011 - 12:06

    Wim Van Der Maaten:

    Hallo Johan,

    In de krant gelezen, en van Ria gehoord, dat jij op het punt staat naar Portugal te vertrekken.
    In gedachten wandelen we met je mee.
    En... als het even kan, gaan we jou later nog nadoen.

  • 23 Maart 2011 - 13:49

    Erik Woensdregt:

    hey Johan (of toch meneer somsen?)

    veel plezier op uw reis. heel jammer dat Japan op dit moment niet door kan gaan, laten we hopen en bidden dat het daar weer goed komt.
    Desondanks wens ik u een hele goede reis naar Portugal.
    groeten

  • 25 Maart 2011 - 13:12

    Gerard Gregoire:

    Jammer dat je niet naar Japan gaat, wellicht had je nog stralender terug gekomen.
    Tevens had je kunnen onderzoeken of dat waar is van die Japanse vrouwtjes.
    Maar ach in Portugal versta je ze ook niet.

  • 28 Maart 2011 - 14:09

    Anneke Somsen En Han:

    Beste Johan, Goede wandeldagen in Portugal. Wij zijn er eind februari nog geweest en we vonden het aan de Algarve erg leuk.

  • 30 Maart 2011 - 11:02

    Wiersema Frankrijk:

    Jammer, maar zoals gezegd, erger voor de Japanners.
    Het is in ieder geval heerlijk weer in Portugal.
    Jammer dat je de derde vertrekt we komen de zesde naar Epe.
    Daarna gaan ook wij naar Portugal, misschien komen we elkaar nog wel tegen!

    Goede reis en leuke ontmoetingen toegewenst!
    Frits en Annelys Wiersema

  • 01 April 2011 - 10:21

    Michelle:

    Beste Johan,
    Het is bijna zover! Volgens mij zit je al lekker in het zonnetje in Lissabon, die mooie stad! Zondag zet je de eerste stappen naar Santiago. We lopen in gedachten mee en we verheugen ons op je verslagen van de voettocht. Veel plezier en veel leuke ontmoetingen!!!!!!
    Frans en Michelle

  • 01 April 2011 - 12:06

    Elly De Vries:

    Vanuit een bewolkt NH een geweldige mooie inspirerende voettocht toegewenst in de hoop dat het wederom een verrijkende ervaring voor je mag worden.Bijzonder en leuk dat die weer gaat delen met ons. Heel veel succes en hartelijke groet. Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Omdat door de noodlottige ontwikkelingen in Japan mijn geplande voetreis op het eiland Shikoku helaas niet kan doorgaan heb ik mijn plannen gewijzigd. Op 3 april begin ik aan een andere pelgrimsroute: de Camino Portugués van Lissabon naar Santiago de Compostela

Actief sinds 28 April 2010
Verslag gelezen: 1692
Totaal aantal bezoekers 155486

Voorgaande reizen:

03 April 2011 - 28 April 2011

Camino Portugués

15 Maart 2011 - 16 Maart 2011

Pelgrimstocht op Shikoku

19 Mei 2010 - 24 Juli 2010

2000 km te voet via de GR5 naar mijn dochter

Landen bezocht: