SCHAPEN, KOEIEN, STRONTVLIEGEN EN GELUIDSOVERLAST - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Johan Somsen - WaarBenJij.nu SCHAPEN, KOEIEN, STRONTVLIEGEN EN GELUIDSOVERLAST - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Johan Somsen - WaarBenJij.nu

SCHAPEN, KOEIEN, STRONTVLIEGEN EN GELUIDSOVERLAST

Door: Johan Somsen

Blijf op de hoogte en volg Johan

22 Juli 2010 | Frankrijk, Parijs

In de Alpen is het schitterend, laat ik dat voorop stellen. Wanneer de uitbundige bloemenpracht het oog even niet langer streelt omdat je omhoog of in de verte kijkt, zijn het wel de "vliegende bloemen", de vlinders, die er in talrijke soorten zijn en in grote hoeveelheden en waarvan vele de prachtigste kleuren vertonen.
Maar het is belangrijk, van levensbelang soms, om je ogen goed op het vaak smalle pad gericht te houden en het is dan vaak maar al te duidelijk zichtbaar welke andere soorten ook al van dat pad gebruik hebben gemaakt.
Voor schapen moet je oppassen. In de eerste plaats vervuilen ze het water in de bergbeken dat je daarom maar beter niet kunt drinken. Ze zorgen er o.a. voor dat het besmet wordt met een parasiet die zich op zijn of haar beurt weer uitstekend thuis voelt in je lever. Dus dat maar liever niet. Alleen als het water uit de rotsen komt, kun je het veilig drinken omdat het dan rechtstreeks uit een bron stroomt.
Maar ook kunnen diezelfde wollige dieren je pad op een andere onaangename manier besmetten. Je ontkomt er niet aan van tijd tot tijd een pad te bewandelen waar kort daarvoor een kudde schapen je voorging. Dat het kuddedieren zijn, wisten we al, maar het gaat zelfs zo ver dat ze ook collectief hun behoefte doen alsof het een gezelschapsspelletje is. En bleef het maar bij een enkel hoopje. Nee hoor, het lijken wel fragmentatiebommen. Overal strooit zo'n enkel schaap kwistig van zich af waardoor ontwijken niet meer mogelijk is.
Geef mij dan maar koeien. Een eerlijke platte pannenkoek waar je gemakkelijk overheen kunt stappen. Daarvan weet je tenminste wat je eraan hebt. Veel minder problemen.
Het lijkt misschien zo triviaal maar bedenk wel dat de schoenen in koude en of vochtige nachten meegaan in de tent waarvan de oppervlakte 70 x 220 cm is.

Een ander punt waar ik toch niet omheen kan, is de onvoorstelbare herrie in de bergen. Ik ben eraan gewend geraakt mijn tent zodanig te plaatsen dat de geluiden van watervallen of snelstromende bergbeken zo min mogelijk hoorbaar zijn. Er zijn wel nachten geweest dat je daar dan helemaal heerlijk alleen ergens boven de 2000 m dacht te staan, maar dat het er dan voortdurend op leek alsof een eindeloos lange goederentrein voorbij denderde.

Terugkerend naar die goedmoedige koeien die je pad relatief redelijk schoon houden. Ze maken wel enorm veel kabaal, want in tegenstelling tot de kat, hebben ze hier de koe de bel aangebonden - en niet zo'n kleintje ook. Niet slechts wanneer ze lopen, weerklinkt door de dalen het voortdurende gebeier van de bellen. Het is alsof het speelkwartier van een lagere school afgelopen is maar dat de bovenmeester is vergeten het klokkenspel stil te zetten. Ook als ze gaan herkauwen helpt dat weinig. Elke hap die ze uit hun eerste maag in hun bek terug kotsen, zwengelt ogenblikkelijk het belgerinkel weer aan.

Een bijzondere bijkomstigheid rondom de koeienvlaaien is nog dat ze een waar lustoord vormen voor de tienduizenden strontvliegen. De gefragmenteerde schapenkeutels laten ze meestal voor wat het is, maar zo'n grote pannenkoek van zo'n muzikale koe schijnt een waar paradijs te zijn.
Omdat je, behalve lopen, toch niet zo heel veel te doen hebt, komen vaak door allerlei ogenschijnlijk kleine gebeurtenissen hele gedachtestromen op gang.
Bij die zwermen strontvliegen komen, zonder dat ik dat wil, steeds weer associaties naar voren met de grote meute managers die in ons kleine landje meeschrokken uit de ruiven van de achteruit hollende welvaartsmaatschappij.
Begrijp me goed. Er zijn gelukkig ook heel goed managers en we hebben er ook een paar van nodig, maar de gigantische hoeveelheden waardoor we nu geplaagd worden en waarvan het merendeel ver beneden de maat is, is ten hemel schreiend.
De associaties die dan in mij opwellen, zijn verbonden met dit type. Vaak worden ze ook nog niet gehinderd door een flinke opleiding en kenmerkend is vooral dat ze zich verrijken over de ruggen van de mensen die het eigenlijke werk doen. Je moet al op je hoede zijn als ze met niet geheel onderdrukte trots melden, dat ze een managementfunctie vervullen.
Vanuit het onderwijs ken ik er hele zwermen, maar ook in de zorg, bij de woningcorporaties, ach op zo ontzettend veel gebieden heeft deze plaag zich uitgebreid. Hoeveel gevallen komen we niet in de pers tegen van lieden, bijvoorbeeld in de thuiszorg, die schaamteloos meer dan die Balkenende opstrijken terwijl de dames die dagelijks de incontinentieluiers moeten verschonen met een miezerige fooi naar huis worden gestuurd.
Let op, deze plaag kan niet genoeg bestreden worden en het grote voordeel is dat de slechten meestal eenvoudig te traceren zijn. Vaak worden ze gekenmerkt door een gebrek. Wanneer dat van geestelijke aard is, duurt het iets langer voordat ze door de mand vallen, maar bij lichamelijke tekortkomingen is het vaak direct duidelijk. Vaak zijn het kleine mannetjes die zich extra moeten laten gelden, let maar eens goed op. Of ze hebben een werkelijk uitzonderlijk lelijk uiterlijk, een te kleine piemel of een te lange neus. En zo zou je nog wel even kunnen doorgaan.
Het wordt de hoogste tijd dat de aandacht daar komt te liggen waar het échte werk geleverd wordt: aan het bed, voor de klas, op de werkplek in het algemeen.
Waar zo'n wandeling in het hooggebergte de gedachten bij het zien van een schrokkende zwerm strontvliegen al niet heen kan voeren.

Gisteren was het ook weer zo'n prachtige dag. De weergoden werkten goed mee. Het is weliswaar warm, deze weken in De Alpen, maar vaak komt er in de middag wat bewolking opzetten en ook dikwijls een verfrissende bries. Zo ook gisteren. Soms wil het dan nog wel eens plaatselijk een onweersbui opleveren, maar ook die bleef uit. Mijn benen wilden maar door en zonder het eigenlijk te merken heb ik 13 uren gelopen, ben daarbij over 4 cols geklommen en kwam tegen 8 uur in de avond aan bij een afgelegen refuge, tevens veehouderij: de refuge de Longon.
Bij aankomst werd ik door de boerin verwelkomd die, toen ze hoorde dat ik vanuit Nederland was komen lopen, dit meteen uitgebreid aankondigde bij de andere gasten. De Fransen zijn dan altijd erg sportief en steken hun bewondering niet onder stoelen of banken. Tientallen vragen, of ik ook mee wilde eten en vooraf het aperitief met hen wilde delen?
Snel de tent opgezet voor het donker werd en daarna een warme avond. Een vijfgangen-menu met kaas, vlees en dessert van eigen boerderij.
De boerin bleek overigens afgestudeerd ingenieur te zijn, kwam ergens uit de buurt van Clermont-Ferrand en had gekozen voor dit leven. Drie maanden in de zomer in de bergen waar alles met muildieren aangevoerd moest worden en dan 's winters met de hele veestapel het dal in waar het kaasmaken en de andere activiteiten dan worden voortgezet.
Het werd een extreem genoeglijke avond zo met zijn allen, een man of 12, aan tafel en pas tegen twaalven legde iedereen zich ter ruste.
Om half zeven de volgende ochtend nog weer gezellig ontbeten en daarna weer verder.

Het is duidelijk te merken dat je in zuidelijk Frankrijk komt, de flora en fauna veranderen wat. Dikke struiken bloeiende lavendel geuren om je heen en bij de herrieschoppers hebben zich nu ook miljoenen krekels gevoegd.

Gisteren ben ik op een punt geweest waarvandaan je bij helder weer de Middellandse Zee en zelfs Corsica had kunnen zien liggen, maar dat kon door de bewolking dus niet. Het lijkt er echter wel sterk op dat ik de zee ruik want ik heb een sterke drive om door te gaan.
Rond het middaguur kwam ik in een dorpje aan, ontmoette weer een aantal jongens van een tijdje geleden. Vanavond zullen we elkaar weer treffen. Op een camping deze keer, want we vonden allemaal dat we wel weer eens een flinke douche konden gebruiken. Met kleren en al eronder. Je wast zo jezelf en tevens je kleding. Dan vang je twee vliegen in één klap. Geen strontvliegen hoor.

Met gemengde gevoelens ga ik verder zuidwaarts. Het einde van deze geweldige tocht is in zicht. Niet één keer heb ik zelfs maar iets dat op een dipje lijkt gekend. Gewoon omdat het tot dusver fantastisch is geweest. Misschien ben ik ook wel een beetje geholpen door een gezonde behoefte aan slaap na de lange dagtochten. Daardoor had je, zelfs als je dat zou willen, geen gelegenheid om te piekeren.
Aan de andere kant is het natuurlijk ook schitterend dat ik straks aankom bij mijn dochter en kleinzoontje.
Maar dat duurt nog een paar dagen.

Een hartelijke groet uit de Alpes Maritime,
Johan


:SMS update:: 23 juli 2010 :
Het is erg heiig, maar ik zie de zee! Groet, Johan

  • 22 Juli 2010 - 16:45

    Elly:

    Wat een prachtig, leuk, grappig, relativerend enz. enz. verslag wederom.
    Zelf ooit de West-Coast Trail op Vancouver Island gelopen. Ook met de hele mikmak op onze rug en slapen in een minuscuul tentje op de beaches. Een geweldige ervaring. Wij hadden toen van die ontsmettingstabletjes mee. Dat was wel zo handig ; genoeg drinkwater en om te gebruiken bij het koken van ons happie . hartelijke groeten.

  • 22 Juli 2010 - 17:47

    Koos Telkamp:

    johan 3 tips
    geniet
    geniet
    geniet

  • 22 Juli 2010 - 19:42

    Gert Keurhorst:

    Hoi. Johan !

    Veel succes met de laatste "lootjes" !

    Gert

  • 22 Juli 2010 - 20:37

    Theo:

    keep going dear cousin!

  • 22 Juli 2010 - 20:52

    Michelle:

    Hoi Johan,
    en dan wordt er zoveel ophef gemaakt van de Nijmeegse Vierdaagse! Stiekem ben ik een beetje jaloers op al die wandelaars. Stond ik vanmorgen op zo'n loopband in de sportschool. Geen prachtige vergezichten, geen bijzondere ontmoetingen maar ook geen strontvliegen...Ik kan me zo voorstellen dat je nu steeds sneller gaat lopen hoe dichter je bij je kleinzoon komt. Wat heeft die later een verhalen over zijn opa! Geniet en wij genieten mee!!

  • 22 Juli 2010 - 20:55

    Ineke Modijefsky:

    Wat ga je als een speer Johan! heerlijk om je verhalen te lezen! Onvoorstelbaar dat je het einde van de reis nu al nadert!
    Blijf gewoon maar genieten van elke dag! en.... er is vast ook nog een leuk leven in Nederland na je tocht!
    Liefs arnold en ineke

  • 22 Juli 2010 - 23:51

    Maruschka:

    Hi Pap! Nog even en dan ben je er gewoon. Ik hoorde net van Tas dat je zondag gaat aankomen! Wow, zou Boudy zeggen! Overigens vinden je kleinzonen in nederland dat dat wandelen van opa wel heeeeeeeel lang duurt. Nou pap, de laatste lootjes en dan heerlijk bij Tas en Timo genieten van je overwinning ! Xx boudy, mingo, rob & Maruschka

  • 23 Juli 2010 - 08:01

    Jan Van D@:

    Fijn dat je er zo van geniet en schrijf alle frustraties maar lekker van je af.
    Hartelijke groet, ook van Gree.
    Jan

  • 23 Juli 2010 - 08:52

    Hilde:

    hey Johan
    Wat schrijf je toch heerlijk.
    Hoe langer je loopt hoe meer je gaat reativeren.Dat zouden meer mensen moeten doen.
    Succes met de laatste stukken.
    liefs
    Hilde

  • 23 Juli 2010 - 12:15

    Gerard Gregoire:

    Hadie Johan,
    vandaag,vrijdag, precies 10 jaar geleden liepen we op de Via Gladiola over de finish.
    Het begin van je glorieuze wandelcarriere!
    Kzal vast een bossie gladiolen voor je kopen.

  • 23 Juli 2010 - 13:08

    Sietske:

    You go, johan!

  • 23 Juli 2010 - 14:06

    Chilong Cheong:

    Wat een moed om zo'n grote avontuur te ondernemen, en deze met je esthetische en ethische bril te zien en beschouwen! Geweldig.

    Ook je opinie van die zwermen 'managers'-strontvliegen komen me al te bekend voor. Ik heb hier een
    HBO maatschappelijk werkster gesproken, die ook een zgn managersfunktie bekleedde in de zorg voor gehandicapten, waar ze weinig of geen tegenspel kan krijgen. Ze speelt voor een halve( ofminder)'psycholoog' en heeft direkt een "deskundige" mening gebaseerd. Ze schijnt een "geweldige" financiele slag geslagen te hebben en nu werkt ze hier als "consultant".

    In Ned hebben ze in de vorige 2 decennia een "laag" zgn snel met cursusjes opgeleide "managers" geschoven vooral in de non-profit sectoren om "doelen" te halen tegen astronomische
    honoraria. Diverse vrienden in Ned klagen over deze "managers".

    Ik heb hier diverse van die gasten hier ontmoet, die voor consultants werken en je willen vertellen hoe je het moet doen zonder te weten dat ze hier ook met academische hoogopgeleide voor zich hebben met een volledige managersopleiding en niet slechts enkele cursusjes. Ze komen dan ook niet meer terug na de eerste bespreking.

    Johan,nog heel veel mooie vergezichten en landschappen toegewenst,

    groet een zonnig en tropisch Curacao,

    Chilong


  • 23 Juli 2010 - 14:19

    Chilong Cheong:

    Korrektie: korte zinsnede door omissie uit de tekst verdwenen:

    "gebaseerd..." op een enkele korstondige gesprekjes.

    nogmaals groet,

    Chilong,
    Curacao

  • 23 Juli 2010 - 14:55

    Jan-Paul:

    Erg inspirerend om je verslag te volgen. Val bij het laatste stukje niet van de bergen.
    Succes, hartelijke groet
    JP

  • 23 Juli 2010 - 15:20

    Jannie En Don:

    Johan, jij bent een gelukkig mens !!

  • 23 Juli 2010 - 17:32

    Simone:

    Nog even en je bent er!
    Ik geniet van je verhalen en mijmeringen!!
    Warme groet

  • 23 Juli 2010 - 18:57

    Loes:

    Hoi Johan,
    Blij te lezen dat je het zo ontzettend goed hebt.
    Ik wens je nog een paar heel goed wandeldagen. En dan van mij de groeten in Monaco.
    Liefs
    Loes

  • 23 Juli 2010 - 21:01

    Eibert Vinke:

    Succes Johan, ik kan mij in je verplaatsen. Maandag start ik met de strandzesdaagse, ook met tentje. "slechts'140 km

    maar toch. veel succes, geniet van dochter en kleinzoon.
    tot ziens tzt

  • 23 Juli 2010 - 22:58

    Dini Somsen:

    Hi Johan,

    Fantastisch hoe je loopt en geniet. Kben veel bij je met mijn gedachten. Lees net dat je de zee al kon zien, wat een ervaring moet dat voor je zijn. Natas kan je dus al bijna zien met haar verrekijkertje!
    Plezier de laatste trip en een dikke knuffel van je kleine zusje

  • 25 Juli 2010 - 14:10

    Beppie:

    Hallo Johan, wat fijn dat je het doel, hetgeen geen doel is dus, hebt bereikt en wel zonder blessure,s. Ik hoop dat je nog een leuke tijd zult hebben bij je familie.

    Groetjes Beppie

  • 20 Augustus 2010 - 11:49

    Nico Van Der Vlis:

    Hallo Johan,

    Net genoten van een paar van je verslagen op deze site. Bijzonder en indrukwekkend, maar ook herkennend. Als medegenieter van het leven en van mooie solitaire wandelen motortochten, geniet ik ook van de geweldige verhalen en impressie die anderen allemaal verwoorden op een kritische maar positieve manier.

    Hier vanaf mijn citroenenheuvel, alwaar Gerard vakantiehoudend met zijn gezin nu verblijft, bracht hij mij op de hoogte van jouw site.

    Dank je voor je mooie verhalen en wanneer je de Algarve route zou gaan lopen, ben je mijn gast. Elk ander moment is overigens ook goed.

    tot een dinsdagavond bij Johan.

    Groet
    Nico

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Johan

Omdat door de noodlottige ontwikkelingen in Japan mijn geplande voetreis op het eiland Shikoku helaas niet kan doorgaan heb ik mijn plannen gewijzigd. Op 3 april begin ik aan een andere pelgrimsroute: de Camino Portugués van Lissabon naar Santiago de Compostela

Actief sinds 28 April 2010
Verslag gelezen: 987
Totaal aantal bezoekers 155490

Voorgaande reizen:

03 April 2011 - 28 April 2011

Camino Portugués

15 Maart 2011 - 16 Maart 2011

Pelgrimstocht op Shikoku

19 Mei 2010 - 24 Juli 2010

2000 km te voet via de GR5 naar mijn dochter

Landen bezocht: