EVEN BIJPRATEN - Reisverslag uit Nancroix, Frankrijk van Johan Somsen - WaarBenJij.nu EVEN BIJPRATEN - Reisverslag uit Nancroix, Frankrijk van Johan Somsen - WaarBenJij.nu

EVEN BIJPRATEN

Door: Johan Somsen

Blijf op de hoogte en volg Johan

10 Juli 2010 | Frankrijk, Nancroix

Door een bijzonder toeval kon ik weer toegang tot internet krijgen, maar als het je teveel wordt, aarzel dan niet je computer gewoon uit te zetten of dit direct weg te gooien.

Verder heb ik bij het verslagje van eergisteren nog de beloofde foto's geplaatst.

Het is deze keer wel een zeer bijzondere gelegenheid die me geboden wordt even het internet op te gaan. Na twee lange dagmarsen, waarbij ook de grote hoogten weer diverse keren opgezocht moesten worden, kwam ik tegen het eind van de middag aan bij een camping in Nancroix, dicht bij Val d'Isère. Er was onweer uitgebroken boven De Alpen en dat ziet er dan toch iets anders uit dan op De Veluwe. Ik was dus maar wat blij met een camping deze keer en om meer dan alleen deze reden. Een douche en de kans om de sterk vervuilde kleding eens even stevig met water in aanraking te brengen rechtvaardigden het verblijf op de camping ook, maar nog een andere reden is dat er hier veel voorzieningen zijn. Ze hebben o.a. een groot scherm opgehangen voor de voetbalfinale van morgen. Nu leef ik al 54 dagen vrijwel zonder nieuws - je moest eens weten hoe zalig dat is - en ook zonder de voetbalgekte die Nederland volledig in haar greep schijnt te hebben, maar uit een soort solidariteit met het hele Nederlandse volk wil ik dan wel even een keer kijken. Dat geeft mij ook de kans eens een rustdag te nemen, want die heb ik me nauwelijks gegund, ik geloof een stuk of drie in totaal. Maar morgen komt het goed uit, want er is nog meer onweer voorspeld en dan loop je niet lekker.
Wat snijdt dit mes aan veel kanten.

Maar ondanks de goed geoutilleerde camping, die niet zo groot is en een knusse sfeer ademt, hebben ze geen internetverbinding, althans niet voor mensen die geen eigen computer bij zich hebben en daar is mijn rugzak toch niet op berekend.
Maar wat een lieve verrassing: toen ik mijn verhaal verteld had - en ik kan jullie bij herhaling verzekeren dat de Fransen onvoorstelbaar geïnteresseerd en aardig zijn - riep de vrouw van de campingbeheerder haar volwassen zoon er even bij en die aardige jongen ging aan het sjouwen met computers, toetsenborden en schermen en na enige tijd was er voor mij een hoekje ingericht waar ik ongestoord mijn gang kon gaan. Het blijft een en al vriendelijkheid en gastvrijheid hier in dit land.

Door de drukte in het gebied rondom De Mont Blanc kom je veel mensen tegen en dat heeft zeker zijn charme, hoewel ik soms toch ook wel weer verlang naar rust, maar ik neem de dingen zoals ze komen.
Als je bij een hut in de bergen komt is het er werkelijk een drukte van belang. Sommige hutten - ze liggen vaak op grote hoogte - zijn alleen bereikbaar over een voetpad, andere kunnen met een auto bereikt worden, maar dan alleen met four-wheel-drive.
De eerste krijgen hun voorraden per muilezel of per helikopter aangeleverd en je ziet dan ook regelmatig van die dingen rondvliegen met een grote zak eronder waarin de klontjes suiker, het brood en alle andere benodigdheden verpakt zijn. De muilezels worden door een begeleider over de smalste paadjes naar de hutten geleid met op hun rug een indrukwekkende hoeveelheid waterdichte zakken waarin de voorraden zich bevinden..
Bij een van deze hutten van waar je een schitterend uitzicht op De Mont Blanc had, zag je in de diepte Chamonix liggen. Bijna tastbaar leek het aanwezig, maar alleen met de benenwagen of per helikopter kon je er komen. Heel bizar.

Een bijzonder aardige ontmoeting was die met Tina, Sebastiaan en Bosse, hun hond. Een jong stel van midden 30 dat met hun viervoeter de Ronde van de Mont Blanc wilde lopen.
Bijzonder was dat Bosse een hondenrugzak droeg met daarin zijn voer. Boven op de top van De Brévent kwam ik hen voor het eerst tegen en we raakten kort in gesprek. Even daarvoor was er een steile rotswand waar je alleen tegenop kon komen via een stalen ladder die echt loodrecht omhoog ging. Verder was er nog een stuk waar men in de rotsen stalen voetsteunen had geslagen met daarnaast beugels om je vast te houden om je zo een weg omhoog te hijsen. Ik was nieuwsgierig hoe zij dat met hun hond hadden opgelost: een tuigje en een stevige lijn om hem omhoog te hijsen. Maar het grootste deel van hun tocht liep hij zelf met zijn rugzakje zo ontzettend soepel over de bergrichels alsof hij gewoon thuis in de huiskamer rondwandelde. Later, tijdens de lange afdaling, kwam ik hen weer tegen. Ze hielden een pauze op een schaduwrijk plekje en we raakten weer in gesprek. We bleken dezelfde tenten te hebben en ook precies dezelfde slaapzakken. Ja, als je dan een andere uitrustingsfreak tegenkomt, raak je niet uitgepraat. Zij wilden naar dezelfde camping waar ik die avond heen wilde en daar zetten de gesprekken zich voort. Die avond moest Duitsland tegen Spanje spelen en ze vroegen of ik met hen mee wilde gaan en dan ook samen een hapje te eten. Eigenlijk hebben we van de wedstrijd niet veel gezien en het was bovendien voor hen niet geweldig opwindend, want de Duitse ploeg moest het onderspit delven.
Een dag later troffen we elkaar weer op een andere camping en weer was het erg gezellig. Jammer alleen voor Sebastiaan dat hij zeer waarschijnlijk een peesontsteking aan zijn knie had, het lopen viel hem zwaar. Maar daar moesten ze beslist uit kunnen komen want zij is dierenarts en hij kinderarts.

Serge is leraar geschiedenis aan een zeer bijzondere school in de Elzas. Ooit hebben Adenauer en De Gaulle afgesproken dat er een paar scholen moesten komen waar in de beide talen, Frans en Duits, les werd gegeven, om de problematische betrekkingen tussen beide landen wat op te vrolijken. Er is zo'n school in Parijs, in Freiburg (Duitsland) en in Saarbrücken in De Elzas. Hij zat op een rots, hoog in het gebergte, waar we voor het eerst met elkaar in gesprek raakten. Serge had meer dan 20 kg op zijn rug hangen, want hij had alle spullen bij zich om de gletsjers op te gaan: ijsbijl, lange touwen, ijzers voor onder zijn schoenen en kilo's voedsel, want een Fransman moet 's middags en 's avonds in alle rust kunnen eten, ook als hij boven op een gletsjer zit.
Na een ongelofelijk schitterende klimtocht over de top van een lange bergkam - ik plaats er een paar foto’s van - nam ik een flinke middagpauze op een plekje waar je lekker in het gras kon liggen. En daar kwam Serge weer aan. De gesprekken gingen gewoon verder en uiteindelijk besloten we naar dezelfde plek te gaan om te overnachten: bij een ruïne aan de voet van de Col de Bresson. Daar zou ook wel een beek zijn om te kunnen koken en ons te wassen.
Vrij laat in de avond hadden we een plekje gevonden waar onze twee tentjes konden staan - dat viel bepaald niet mee want het was vrijwel nergens vlak. Maar we vonden toch wat we wilden en er was een beekje vlakbij. Zijn zak met 10 kg voedsel kwam tevoorschijn en we hebben genoten van heerlijk eten, eindeloze gesprekken tot het te koud werd ( we zaten op 2011 m ). Hij had inmiddels wel besloten een flink deel van zijn bagage naar huis te sturen. We komen elkaar vast nog tegen want hij gaat ook naar Nice.

Ik groet jullie allen hartelijk uit een in nevelen gehuld Alpenland.
Johan

  • 10 Juli 2010 - 20:48

    Wilma:

    Wat een ervaring Johan....geweldig! Dit kan niemand je meer afnemen. Mooie foto's en goed dat je een verplichte stop had.....geniet!!!!

  • 10 Juli 2010 - 21:32

    Michelle:

    Wauw Johan, wat een uitzichten. Nederland is mooi maar wat missen we die bergen!Vol bewondering zijn we voor je wandelprestatie, maar dan vind je ook nog de tijd om mooie,gekke en ontroerende verslagen te schrijven: CHAPEAU!

  • 10 Juli 2010 - 21:54

    John Van Zuiden:

    Dus jij laat telkens 3 vrouwen lopen!! Heb ik toch een verkeerd beeld van je :-)
    John

  • 11 Juli 2010 - 05:43

    Peter En Inge:

    Ha Johan, Weer een moi verslag. Mooi ook al die onverwachte, maar welkome ontmoetingen. Is hier overigens langs de Berkel ook mogelijk, maar die zijn toch minder plotseling dan in den vreemde. Onze wensen zijn weer: geniet en sterkte.

  • 11 Juli 2010 - 08:22

    Hans Brouwer:

    Hi, Johan,

    Weergaloos, die berg-omgeving, hè? Schitterende foto van de gentianen, zo blauw zijn ze echt nergens. Ik zie overigens ook sneeuwvelden op grotere hoogte. En dat in juli. Gelukkig bevatten ze voldoende voetstappen om vertrouwen te hebben in hun begaanbaarheid. Nergens hinder ondervonden van de sneeuw?
    Ik vond de drukke hutten altijd een wat ontnuchterende ervaring: plots zit je in een onvoorstelbare drukte tussen tientallen medewandelaars, en moet je in de rij voor de twee douches die beschikbaar zijn. Vrijwel geen één randonneur doet overigens meer dan een weekendje, of hooguit een week.
    Behalve genieten van de natuur en van je vrijheid is er dan natuurlijk ook nog steeds de prestatie: je doet iets wat niet veel mensen je nadoen.
    In gedachten loop ik met je mee, maar dan zonder het afzien... Ik kan je verzekeren dat op die manier terug- en weerzien ook heerlijk zijn.
    Hans.

  • 11 Juli 2010 - 12:05

    Alinda:

    hallo johan,

    weer genoten van je verslagen. eens iets anders dan al dat oranje gedoe... wat schiet je ook prachtige plaatjes en ook erg leuk om op die manier met je mee te genieten. apart om al die mensen ook tegen te komen met ieder zijn/haar eigen reden om zoiets te ondernemen.
    hier gaat alles z'n gangetje. nogmaals epe is gehuld in oranje en vanavond zal de gekte losbarsten. eerst naar janny en dennis voor een feestje in hun nieuwe achtertuin.
    we horen weer van je.
    succes en ook groet van toon.
    lfs. alinda

  • 11 Juli 2010 - 14:25

    Everdien:

    Hoi Johan,

    Ben onder de indruk van wat je voor elkaar krijgt - hoe moet dat straks als je terug bent ? van hardlopers is bekend dat ze soms niet te genieten zijn als ze een paar dagen NIET lopen...... Overigens: je had zo'n mooie herders-staf - heeft die afgedaan nu je in de echte bergen bent ? Ik zie hem niet meer op je foto's!

  • 11 Juli 2010 - 20:21

    Jaap4winden:

    johan heb je ook last van de tour de france want dan laat hem zo een andere kant op lopen.

  • 11 Juli 2010 - 23:49

    Jose De Groot-stelma:

    Ha Johan, midden in de nacht - het kàn nu!! vakantie!! - jouw verslag gelezen. Wij hebben vanavond bij Duitse en Nederlandse Afghanen, in gezelschap van een intellectuele Hollanders èn Utrechtse bouwvakkers Nederland - Spanjee bekeken. Tja, ook in Nederland zijn interessante ontmoetingen mogelijk - en alle grenzen vervagen bij zoiets als voetbal.
    Hoog in die prachtige bergen zal al dit woeste gedrag wel heel ver weg zijn. Nederland heeft verloren. De mensen in Soweto zullen morgenochtend ook gewoon weer hun brood op de plank moeten zien te verdienen. Ik slaap uit na een zware tijd, een ander wandelt in de bergen en weer een ander loopt met de kruik op het hoofd om water te halen . Hier is het midden in de nacht. Ik denk en denk en verlang naar de stilte. Het leven is bizar. Wat zal er allemaal in jou omgaan. Deze tocht, deze wereld. Johan, Ik wens je alle goeds en ben heel benieuwd naar die gedachten. Maar misschien zijn die alleen van jou.!!
    verder alle goeds. Wij gaan de Malerweg onder Dresden wandelen. Niet al te ver weg , want onze Sarah verwacht een klein kindje, en dus willen wij in de buurt zijn. Wij wensen jou alle goeds en veel geluk. Mocht ik niet meer reageren: Een geweldige ontmoeting met jouw gelieven toegewenst, want dat je dit allemaal tot een goed einde brengt: daaraan twijfelen wij geen moment!!!!!!
    alle goeds van José en Piet de Groot

  • 11 Juli 2010 - 23:49

    Jose De Groot-stelma:

    Ha Johan, midden in de nacht - het kàn nu!! vakantie!! - jouw verslag gelezen. Wij hebben vanavond bij Duitse en Nederlandse Afghanen, in gezelschap van een intellectuele Hollanders èn Utrechtse bouwvakkers Nederland - Spanjee bekeken. Tja, ook in Nederland zijn interessante ontmoetingen mogelijk - en alle grenzen vervagen bij zoiets als voetbal.
    Hoog in die prachtige bergen zal al dit woeste gedrag wel heel ver weg zijn. Nederland heeft verloren. De mensen in Soweto zullen morgenochtend ook gewoon weer hun brood op de plank moeten zien te verdienen. Ik slaap uit na een zware tijd, een ander wandelt in de bergen en weer een ander loopt met de kruik op het hoofd om water te halen . Hier is het midden in de nacht. Ik denk en denk en verlang naar de stilte. Het leven is bizar. Wat zal er allemaal in jou omgaan. Deze tocht, deze wereld. Johan, Ik wens je alle goeds en ben heel benieuwd naar die gedachten. Maar misschien zijn die alleen van jou.!!
    verder alle goeds. Wij gaan de Malerweg onder Dresden wandelen. Niet al te ver weg , want onze Sarah verwacht een klein kindje, en dus willen wij in de buurt zijn. Wij wensen jou alle goeds en veel geluk. Mocht ik niet meer reageren: Een geweldige ontmoeting met jouw gelieven toegewenst, want dat je dit allemaal tot een goed einde brengt: daaraan twijfelen wij geen moment!!!!!!
    alle goeds van José en Piet de Groot

  • 11 Juli 2010 - 23:49

    Jose De Groot-stelma:

    Ha Johan, midden in de nacht - het kàn nu!! vakantie!! - jouw verslag gelezen. Wij hebben vanavond bij Duitse en Nederlandse Afghanen, in gezelschap van een intellectuele Hollanders èn Utrechtse bouwvakkers Nederland - Spanjee bekeken. Tja, ook in Nederland zijn interessante ontmoetingen mogelijk - en alle grenzen vervagen bij zoiets als voetbal.
    Hoog in die prachtige bergen zal al dit woeste gedrag wel heel ver weg zijn. Nederland heeft verloren. De mensen in Soweto zullen morgenochtend ook gewoon weer hun brood op de plank moeten zien te verdienen. Ik slaap uit na een zware tijd, een ander wandelt in de bergen en weer een ander loopt met de kruik op het hoofd om water te halen . Hier is het midden in de nacht. Ik denk en denk en verlang naar de stilte. Het leven is bizar. Wat zal er allemaal in jou omgaan. Deze tocht, deze wereld. Johan, Ik wens je alle goeds en ben heel benieuwd naar die gedachten. Maar misschien zijn die alleen van jou.!!
    verder alle goeds. Wij gaan de Malerweg onder Dresden wandelen. Niet al te ver weg , want onze Sarah verwacht een klein kindje, en dus willen wij in de buurt zijn. Wij wensen jou alle goeds en veel geluk. Mocht ik niet meer reageren: Een geweldige ontmoeting met jouw gelieven toegewenst, want dat je dit allemaal tot een goed einde brengt: daaraan twijfelen wij geen moment!!!!!!
    alle goeds van José en Piet de Groot

  • 12 Juli 2010 - 11:00

    Jannie En Don:

    Het meest spannende deel van je trip, geeft ook fantastische kiekjes, volhouden !!!

  • 12 Juli 2010 - 11:40

    Emiel Woudstra:

    Hallo Johan.
    Ik heb bewondering voor je. Leuke foto van ook voor ons bekend plaatsten We deden wel korte wandelingen van uit de camping in die streek met een gids. Maar dat was ook leuk en fijn. \Dat onweer is nu hier aangekomen en loost zijn lading regen over het land Dat was nodig hier. Ik hoop dat het voor jou nu verder weer rustig weer wordt en niet te warm om verder te lopen. Groeten aan Frankrijk en de Alpen en waar je verder nog lang komt.
    Emiel

  • 12 Juli 2010 - 13:02

    Greetje Heinen:

    Hallo Johan,

    Ik ben al je foto's achter elkaar aan het bekijken. Fantastisch zoals je de landschappen aan elkaar rijgt,met je commentaar erbij is het thuis meegenieten van deze heel bijzondere voetreis. Ik wens je nog veel mooie momenten en interessante ontmoetingen voor je je einddoel bereikt hebt. Hartelijke groet ook van Herman

  • 12 Juli 2010 - 19:05

    Dickyleen@casema.nl:

    Beste Johan, Inmiddels ben je al weer een heel stuk verder. Wij waren even met vakantie. Waar? In Frankrijk. Waar in Frankrijk? Toevallig ook het Meer van Genève, toevallig ook Chamonix, De Mont Blanc, Morzine-Avoriaz (Tour de France 11 juli) en De Col du Bonhomme, jij de Bon Homme op deze Col. Mooi hè, die Vogezen, de Jura, de Alpen. Jij hebt het geuk goede benen te hebben en er lopend en natuurlijk soms ook afzien, doorheen loopt met al dat moois om je heen. Je bent een gelukkig mens dat je het kunt en dat je het wilt en er ons ook nog eens van mee laat profiteren, waardoor wij weer gelukkig worden en soms toch ook wel eens een beetje jaloers, maar toch we krijgen het zo maar voor niets van jou, jij bijzonder mens dat je bent. Ja we waren in
    Lons le Saunier, daar woonde de componist van de Marseillaise, helaas moet ik zijn naam nog eens even opzoeken, die heb ik nu dus niet. Daar zette zij, onze slanke, jonge buschauffeuse, Marlinde, resoluut haar OAD bus aan de kant van de weg en draaide voor ons allen de ......... ja de Marseillaise. Indrukwekkend. Ik heb ook gewandeld, ik wilde wél, na al die mooie verhalen van jou. Le Cirque du Fer a Cheval Sixt, een prachtig gebied. Langs de rotswanden van het kolossale gebergte komen tientallen watervallen naar beneden, ongerept natuurschoon. Het deed me denken aan het Yosemite Park in Califonia. 1½ uur had ze gezegd, zou ik dat redden? Ik deed het gewoon, kom op zeg. Oh de heenweg viel me reuze mee, makkie, we gaan terug langs het water. Oh ja en daar begon het, het was geen rechte weg, allemaal brokstukken lagen er op en van hoog naar laag. Ik liep graag alleen, de rest voor of achter me. Het ging steeds moeizamer en ik werd ingehaald door een vlotte, stevige zestiger, het was onze 1e vakantiedag, we kenden elkaar nog niet zo goed. Gaat het, vroeg hij, gaat wel zei ik. Zal ik U (ook al zo hoog verheven) een arm geven, nou ik wil het eerst zelf proberen. Het ging steeds moeizamer, hij bleef bij me lopen, ik voelde me opgelaten. Geef me toch maar even een arm. Zo nu gaat het wel weer. Ik zal jou het hele verhaal besparen. Ik wilde zo graag maar ik kon het gewoon niet.
    Accepteren dat het niet meer gaat, jammer, jammer, ik schaamde me diep, misschien verkeerd. Daarom bewonder ik jullie wandelaars zo enorm, je kunt het, je doet het. En soms, zoals ik en vele anderen kun je het gewoon niet, ook al zou je het nog zo graag willen.
    Wij ontmoetten ook nog de families Van Niersen en Visser uit Epe, waarvan nu toevallig een dochter van een van hen bij jou in de klas had gezeten. De vader heeft nierkanker, zijn laatste vakantie.
    Zo een misschien niet zo opgewekt stukje van een dankbare lezeres, jij laat ons meegenieten en in gedachten meelopen door al die voor ons toch wel veel bekende gebieden en we danken je hier hartelijk voor en kijken uit naar het volgende positieve levensteken. Nog heel veel wandelplezier en geluk en koester je goede benen.

    Veel liefs van Dicky en Leen

  • 12 Juli 2010 - 19:57

    Michelle En Hans:

    Hey Johan,
    We hopen dat je nog goed vooruit bent gegaan na je rustdag. We hebben 's morgens nog een gokje gedaan over hoever je reeds was toen we om 8u30 wakker werden. Hopelijk heb je nog wat geluk gehad met het weer, want hier in Nancroix heeft het, vandaag 12/7, in de late namiddag enorm geonweerd.

    We wensen je veel succes met je tocht en we gaan je reisverslagen absoluut op de voet volgen. We zijn er heel benieuwd naar.

    Belgische groetjes vanuit de camping in Nancroix.

  • 13 Juli 2010 - 09:19

    Marcel A.:

    Hoi Johan, door jou geïnspireerd ben ik afgelopen weekend met mijn dochter naar de Vogezen gegaan en in jouw voetsporen getreden, even een stukje GR5 gedaan op en rond Le Hohneck en le Kastelberg. Heerlijk.
    Hartelijke groet, Marcel

  • 13 Juli 2010 - 14:42

    Jan Van D@:

    Heb de verslagen gelezen, zijn een week terug van Frankrijk. Hoe vol, je bent er bijna!!!!
    Hartelijke groet, ook van Gree,Jan


  • 15 Juli 2010 - 14:30

    Leonard:

    Leuk je verslagen te lezen Johan. Inderdaad schitterende omgeving Col de Brevent..!!!
    Nog veel plezier, groet,

    Leonard

  • 15 Juli 2010 - 18:41

    Ger Kokshoorn:

    beste johan,heerlijk om weer jou verhalen van je belevenissen te mogen lezen.prachtige foto,s van de alpen.Anja en ik zijn ook net terug uit Italie in de buurt van lugano.Wij hebben ook een tocht gelopen op 2150 mtr boven de bomengrens en langzaam weer naar beneden gelopen,prachtig prachtig.We gaan dit zeker meer doen.We zijn heel nieuwsgierig wanneer je aankomt bij je kleinkinderen.We wensen je een fijne tijd daar,en blijven schrijven!gr geranja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Nancroix

Johan

Omdat door de noodlottige ontwikkelingen in Japan mijn geplande voetreis op het eiland Shikoku helaas niet kan doorgaan heb ik mijn plannen gewijzigd. Op 3 april begin ik aan een andere pelgrimsroute: de Camino Portugués van Lissabon naar Santiago de Compostela

Actief sinds 28 April 2010
Verslag gelezen: 925
Totaal aantal bezoekers 155512

Voorgaande reizen:

03 April 2011 - 28 April 2011

Camino Portugués

15 Maart 2011 - 16 Maart 2011

Pelgrimstocht op Shikoku

19 Mei 2010 - 24 Juli 2010

2000 km te voet via de GR5 naar mijn dochter

Landen bezocht: