1e ETAPPE VOLBRACHT: MAASSTRICHT- DIEKIRCH 212 KM - Reisverslag uit Diekirch, Luxemburg van Johan Somsen - WaarBenJij.nu 1e ETAPPE VOLBRACHT: MAASSTRICHT- DIEKIRCH 212 KM - Reisverslag uit Diekirch, Luxemburg van Johan Somsen - WaarBenJij.nu

1e ETAPPE VOLBRACHT: MAASSTRICHT- DIEKIRCH 212 KM

Door: Johan Somsen

Blijf op de hoogte en volg Johan

26 Mei 2010 | Luxemburg, Diekirch

Op woensdagochtend om 9.15 uur begon mijn voetreis naar Monaco waarover ik jullie al had ingelicht. Op dat tijdstip vertrok mijn trein naar Maastricht waar het echte loopwerk zou beginnen. Op het perron een verrassing: Theo Somsen en zijn kompaan Cees Wittekoek stonden met camera's in de aanslag om een en ander vast te leggen. Op het perron in Amersfoort werd ik nog uitgeleide gedaan door mijn jongste zus, maar daarna was ik geheel op mijzelf aangewezen en dat zal voor de komende maanden zo blijven. Na een ruime week kan ik overigens alweer vaststellen dat ik het nog niet zo slecht met mezelf heb getroffen. Hele dagen alleen lopen en soms afzien kan voor de verhoudingen, ook voor de interne, nog wel eens wat zorgelijke momenten opleveren, maar in mijn ééntje heb ik weinig last met mijn andere ik.
Omdat jij zelf je enige gezelschap bent, komen weer allerlei bijzondere verschijnselen de kop opsteken. Ervaringen uit het verleden hebben me geleerd dat het muzikale aspect om de drommel niet onderschat moet worden. De toppers van toen, zoals "Een vreemde arme snuiter was moede van het wand’len", "De paden op, de lanen in", "It’s a long way to Tipperary" en vele andere verdrongen zich om een vaste plek in mijn bewustzijn in te nemen. Twee dagen ben ik weer gekweld geweest door "I do it my way" en zelfs als ik heel doelgericht hardop "On the sunny side of the street" begon te zingen, waarvan ik helaas alleen maar de eerste regel van de tekst ken, bleef "I do it my way" op de achtergrond brutaalweg meedoen. Een soort vreemde tweestemmigheid maar dan met twee volslagen verschillende liedjes.
Vandaag liep ik "Every time we say goodbye", waarvan ik wel de volledige tekst ken, luidkeels te zingen en ik probeerde dat zo hoog mogelijk te doen door mijn falsetstem in te schakelen - normaal zing ik de basstem - gewoon omdat ik daar zin in had. Toen ik in die omstandigheid een gehuchtje door wandelde, gingen er een paar ramen open en ik geloof dat er wat meewarig met hoofden werd geschud. Het is ook nooit goed met al die liedjes.
Wat je je ook steeds weer blijft afvragen is waarom dit lange afstandswandelen nu wel zo leuk is. De ene keer knellen je voeten, dan weer knellen de schouderriemen van de rugzak, want 15 kg op je rug, en dat dagen en dagen achtereen, is niet echt heel erg lekker. In Nederland mag een vakkenvuller niet meer dan 1 kg suiker tegelijk optillen en in het vak zetten, anders krijgt zijn werkgever het ogenblikkelijk aan de stok met de jongens van de Arbodienst, en ik loop dus met die 15 kg. En dat kan inderdaad knellen. Soms doen voeten en schouders tegelijk pijn, dat is echt een belevenis, maar...er zijn ook tijden dat NIETS pijn doet en die komen, naarmate ik langer loop, steeds meer voor. Ik voel mijn lichaam met de dag sterker worden en de laatste drie dagen heb ik eigenlijk fluitend (ja ook wel zingend dus) per dag zo´n kleine 30 km afgelegd in behoorlijk geaccidenteerd gebied.
Dus een groot beletsel is dit niet voor mij. Daar staat tegenover dat ik me ongelofelijk vrij voel, als een soort moderne Swiebertje dwaal ik door het landschap en kom een bonte stoet mensen tegen. Als je zo met een rugzak door het land trekt, een staf in de hand - want die heb ik meteen op de Pietersberg gesneden - en er soms ook een klein beetje minder schoon uit ziet, komen de vragen vanzelf. De mens kan zijn nieuwsgierigheid maar met moeite in bedwang houden. Dat heeft ons aardige wetenschappelijke vondsten en vondstjes opgeleverd, maar je merkt het ook als je reist zoals ik dat doe. "Waar ga je naar toe?" en "Waar kom je vandaan?" - in allerlei talen - zijn wel zo ongeveer de meest populaire vragen. Vraagt de mensheid zich dit eigenlijk niet al sinds jaar en dag af? Maar in de dagelijkse praktijk van dit moment bedoelen ze het meestal heel letterlijk, hoewel ik er ook wel eens serieus op in ben gegaan alsof het over het leven zelf ging en dan krijg je soms bijzondere gesprekken. Ja, en dan die bonte stoet. Het ontbreekt me nu aan de tijd, maar van een enkele ontmoeting wil ik toch iets zeggen. Ik kwam in een dorpje waar zowaar een café was en daar besloot ik wat te drinken. Net toen ik binnen ging, kwam een al wat oudere Duitse dame naar buiten. Geheel in wielrijdersoutfit en op haar fiets bevond zich een kampeeruitrusting die verried dat ze niet voor een weekendje op pad was. We raakten in gesprek en bleven zomaar anderhalf uur aan de praat over onze reiservaringen. Elke dag legde ze ca. 180 km af en was op die manier de halve wereld al doorgekard. Ze zette haar tentje in het wild op, iets wat mij ook uitstekend bevalt, en kon maar niet genoeg meer krijgen van lange trektochten. Ze bleek trouwens bevriend geweest te zijn met Ada Kok - zij (Helga Hartung) had als zwemster meegedaan aan de Olympische Spelen in Tokio in 1964 en daar hadden ze elkaar leren kennen. Een erg bruikbare tip die ik van haar kreeg wil ik nog even kwijt. Als je in het bos of elders in het wild kampeert, krijg je op een bepaald moment behoefte om te douchen. Een koude bergbeek is niet echt helemaal toereikend. Om die reden zoek ik om de paar dagen een camping op. Een goede vuistregel voor mij is niet onopmerkzaam voorbij te gaan aan de reacties van de mensen die ik tegenkom. Deinzen ze een beetje terug dan weet ik ongeveer hoe laat het is: zo snel mogelijk een douche zien te vinden. Helga nu, had een zeer praktische oplossing. Zij ging vaak tegen een uur of 6 in de avond naar een camping - dan zijn ze daar zo druk met het verstrekken van de frieten en frikadellen dat ze niets in de gaten hebben - en nam op haar dooie gemak een douche om daarna haar tocht weer te vervolgen.
Op de GR5 struikel je bepaald niet over de wandelaars, eerder over vossen: bijna elke dag heb ik er wel een gezien. Maar du moment dat je een wandelaar tegenkomt, is dat absoluut een moment voor het uitwisselen van ervaringen etc. Altijd heel erg goed, je zit immers in hetzelfde schuitje en je weet waar het over gaat. Zo ontmoette ik drie jongens uit Amsterdam. Een paar dagen ervoor had een Amerikaan, die van zuid naar noord liep, me al van hun aanwezigheid op de hoogte gesteld. Dan weet je vrijwel zeker dat je elkaar een keer zult ontmoeten. Samen hebben we op een camping aan de Our gestaan en toen barstten de verhalen los.
In de Belgische Ardennen kwam ik zondagavond laat in een piepklein dorpje, Commanster, waar een jachtslot uit ca. 1740 stond. Een klein gebouw, maar wel bijzonder. Helaas kan ik in dit internetcafé geen foto´s uploaden (komt nog wel een keer), maar neem van me aan dat het bijzonder was. Alleen in het weekend was het kasteeltje geopend voor gasten. Nog meer bijzonder was het gezelschap dat in de vrij kleine gelagkamer bijeen zat. Samen met de waard wilde men weer alles van mijn handel en wandel weten en het werd weer twee uur eindeloos gezellig praten. De waard bood me aan mijn tentje op een grasveldje op het erf op te zetten en nadat dat gebeurd was ben ik er een hapje gaan eten. Tot mijn verbazing bleek de waardin ook haar hele leven lerares Engels te zijn geweest en we hadden op vergelijkbare scholen gewerkt. Haar man had economie gestudeerd en had er ook meer dan 40 dienstjaren opzitten en nu waren ze bezig met iets wat ze écht leuk vonden.
Het is een werkelijk schitterende tocht geworden. Na 7,5 dag door de dichte wouden van de Ardennen gesjouwd te hebben en door de vallei van de Our in Luxemburg ben ik eindelijk weer in de bewoonde wereld terecht gekomen en heb zowaar een internetcafé gevonden in Diekirch, het Luxemburgse stadje waar het eerste traject van de GR 5 eindigt. Het grootste deel van de GR5 gaat over onverharde paden langs velden en door bossen, over smalle rotspaadjes tegen hellingen en van tijd tot tijd doorkruis je een dorpje. Maar de dorpjes hier kennen afmetingen die wij in Nederland absoluut niet meer gewend zijn. Enkele tientallen inwoners is eerder regel dan uitzondering en dat brengt, naast een zekere charme, ook probleempjes van praktische aard met zich mee. Want zoals God verdween uit Jorwerd, zo verdwenen hier de laatste bakker, de laatste slager en vaak ook nog het laatste café.
Tot mijn spijt kan ik niet verder schrijven omdat de zaak hier dicht gaat, maar ik kom nog wel een keer met nieuwe ontmoetingen, overpeinzingen en, als het lukt, enkele foto’s.
Morgen begin ik met het tweede traject naar Schirmeck, een tocht van ca. 450 km.

Lieve groet,
Johan

  • 26 Mei 2010 - 16:45

    Simone Pasteuning:

    Goh Johan, ik geniet van je verhaal en denk mhh wat een dappere dodo, tje ik bewonder je en nderdaad zo alleen kan je geconfronteerd worden met veel over jezelf en de verdwenen herrinneringen, zo lekker onthaasten, prima!!
    Mooi is de Ardennen en de omgeving van Diekirch die ken ik aardig!
    Ik kijk weer uit naar je verdere avonturen en belevenissen en ontmoetingen!! Wie weet waag ik de sprong ook eens, ik had goede voornemens maar de moed was mij een beetje in de schoenen gezakt!!
    Geniet van de paden en de lanen uit.
    Lieve groet, Simone

  • 26 Mei 2010 - 17:07

    José De Groot-Stelma:

    Heerlijk, de feuilleton gaat weer beginnen. In gedachten loop ik weer met je mee. Ben nieuwsgierig welke filosofische gedachten spinsel deze wandeltocht gaat opleveren. Ik zal ze op de voet volgen. Alle goeds en zorg goed voor jezelf.
    Ik heb een hert op de auto gehad, dan is een vos die je pad kruist toch weer eens heel iets anders. h.gr. José

  • 26 Mei 2010 - 17:19

    Gert Van Den Esscher:

    Hallo Johan,

    Petje af voor je moed en durf. Weer een prachtig mooi verhaal! We missen je wel bij ons onvolprezen koor Doetmaes. Men name nu we aan het oefenen zijn voor ons optreden zaterdag 12 juni a.s. in de N.H. kerk in Epe. We brengen NABUCCO´S "VA PENSIERO SULL´ALI DORATE" ten gehore, een verdomd moeilijk stuk. Ja, ja, we gaan als Iers mannenkoor over op zijn Italiaans.

    Goed goan!

    Hoe je taai!!

    Gert.

  • 26 Mei 2010 - 17:21

    John Van Zuiden:

    Ik heb een uur geleden tegen Gonny gezegd: " Nog niets van Johan" vernomen. Zegt ze : "Johan??" ik : "Somsen", "O bedoel je die". Alsof de keuze in Johan's zo groot is. Met genoegen heb ik je verslag gelezen. En zal Gonny zeggen dat het goed met je gaat, groet, John

  • 26 Mei 2010 - 17:39

    Jan Van D@:

    Fijn weer wat van je te horen. Morgen gaan Harry en ik de SH's verzenden.
    De details hoor je later wel. Ik wens je een goede tocht en gebiet van het vrij zijn, zoals ik geniet van jouw verslag.
    Hartelijke groet, Jan

  • 26 Mei 2010 - 18:03

    Dickyleen@casema.nl:

    Hallo toffe Johan,
    Wat geweldig om dat verslag van jou te lezen, in gedachten reizen we mee en denken aan die zware vracht op je schouders en die pijnlijke rug en voeten, we lijden een beetje met je mee. Dit is dan het nadeel, maar wat je er allemaal voor terug krijgt, alleen zijn, nadenken over het leven, genieten van de grote natuur met alles wat daarin voor komt. De mensen die je ontmoet, de gesprekken die je met ze voert, eigenlijk zou iedereen zo iets mee moeten maken in zijn of haar leven. Zou het niet iets zijn voor de ontspoorde jongeren, terug geworpen te zijn op zichzelf. Doe het maar, red je maar. Ondertussen zijn wij bevoorrecht om met jou mee te reizen. Geweldig en veel dank daarvoor, wij genieten thuis en denken aan jou en leven intens met je mee.
    Heel veel reisgenot, veel gesprekken en we zien uit naar jouw volgende verhaal. Veel succes en lieve groeten van dicky en leen sliep

  • 26 Mei 2010 - 18:50

    Tonnie:

    Hé Johannes,

    Ik neem toch wel aan dat je tijdig terug bent voor het Doetmaesweekendje? Doorstappen dus! Hou je taai.
    Mazzeltov, tonnie

  • 26 Mei 2010 - 19:19

    Gert Keurhorst:

    Jemig de penig ! Jo, wat kan jij lekker ouwe hoeren.
    Je lijkt wel een Antilliaan.Misschien is dat wel grootste charme !
    Ga rustig zo door !
    GERT

  • 26 Mei 2010 - 19:30

    Alinda:

    Lieve Johan,

    Fijn om vanuit Epe achter de pc mee te kunnen genieten met je ervaringen. Zie al uit naar je volgend verhaal! Nog wat tips om de pas erin te houden? Niet te moelijk maken. Wat dacht je van: 'wij zijn dol op de bossen', 'ik sta op wacht','reisje langs de rijn','vogeltje wat zing je vroeg' enfin zo ken je er zelf ook nog wel een paar. Ik kan me echter ook voorstellen de stilte en rust ook helemaal voldoet. Wandel ze en we horen vast weer snel van je! Lieve groet, ook van Anton,
    Alinda x

  • 26 Mei 2010 - 20:28

    Noortje Iserief:

    Lieve Johan,
    Ik wou dat ik met pensioen was :-), zo'n wandeltocht lijkt me een fantastische ervaring. Maar dan moet ik nog 33 jaar wachten. Dan maar jouw reisverslagen lezen en een beetje wegdromen. Echt heerlijk om te lezen!!
    Veel liefs, Noortje

  • 26 Mei 2010 - 20:54

    René En MT:

    Petje af hoor Johan, Ik loop max van mijn bureau naar de printer. Dat is ca. 10 meter en heb daarom een verzoek gedaan om een printer op mijn bureau te krijgen. Scheelt weer lopen!

    Hier voor de rest alles OK.
    Sterkte R+MT

  • 27 Mei 2010 - 05:24

    Victor Remouchamps:

    Ik heb genoten van je verhaal. Je weet dat ik een boek aan het schrijven ben over een voorvader van mij die van Luik naar Moskou is gelopen en terug. Dus ik zit 'mentaal' in je spoor.
    Veel succes!!

  • 27 Mei 2010 - 06:53

    Jan Van Hennekeler:

    Grab your coat and get your hat. Leave your worries on the doorstep. Live can be so sweet. On the sunny......
    De rest ken je.

    Kleine bijdrage van mij en nog toepasselijk ook.

    Sterkte old boy

  • 27 Mei 2010 - 07:41

    Ruud Captijn.:

    hoy Johan. Wat een onderneming. Petje af voor deze prestatie. Veel plezier in het ont-moeten van jezelf en al de andere pelgrims op jouw pad. Groeten van mij.

  • 27 Mei 2010 - 09:24

    Riek:

    ik hoor je niet over het weer, dat is een goed teken.
    Je neemt het als het komt waarschijnlijk.
    Prettige toch verder ik zal je volgen
    riek

  • 27 Mei 2010 - 10:11

    Dini Somsen:

    Hoi Broertje,

    Fijn te horen dat het je goed gaat. Bijzonder dat je ervaart dat je lichaam steeds sterker wordt.
    Nadat ik een eindje met je mee reisde en je op de trein naar Maastricht had uitgezwaaid, liep ik erg vrolijk naar vriendin Elske en je krijgt haar groetjes terug. Toen ik haar de fotos liet zien die ik van ons gemaakt had op het station, herkende ze je niet. Ze zei: "hij had toch donker haar?"
    Lachen, ze zag je voor zich toen we nog thuis woonden denk ik.
    Leuk je verhalen te lezen.

    Zijn je blarenpleisters al op, zo te merken loop je er goed op.

    Fijne tocht verder,

    Dikke knuffel van je zussie.

    PS de plek in de loge van de koningin in Carre was fantastisch, de voorstelling trouwens ook.

  • 27 Mei 2010 - 13:54

    Gerard Gregoire:

    die vossen vinden zeker die ouwe lullenliedjes leuk! mooi van dat Ada Kok, kwam ik ook vaak tegen toen ze trainde bij de boksschool van Ome Nelis Bisschop.
    Verder hoop ik dat je nog veel 020tigers tegen komt. neem er maar eentje van me voor onderweg.
    straight on baby, straight on.
    Je ken ut.
    Gerard

  • 27 Mei 2010 - 15:59

    Maruschka,rob & Kids:

    Nou pap! De eerste 10 % van je tocht heb je toch alweer te pakken! Hou vol en enjoy! Dikke knuffel van ons allemaal

  • 27 Mei 2010 - 19:19

    Els Van Der Hilst:

    Eigenlijk lijkt mijn leven wel op dat van jou,
    blaren van 't schoffelen,
    sjouwen met patienten, frisse lucht door met open raam te slapen, jij een gratis douche, ik een gratis boek.
    Liefs en succes!

  • 27 Mei 2010 - 19:33

    Eibert Vinke:

    groeten van je naamgenoot.ik heb hem een kopieje gegeven. ik ben best jaloers op je. helaas nog geen tijd.

    groet

    eibert

  • 28 Mei 2010 - 12:17

    Fré & Gerrie:

    Hallo Johan,
    Dank voor dit prachtige verslag, we hebben er van genoten. Doet ons ook herinneren aan onze pelgrimage naar Santiago de Compostela. Heel veel sterkte met het tweede traject. Hoe staat het met het weer, ik heb er niets over gelezen?
    groetjes, Gerrie en Fré

  • 29 Mei 2010 - 15:10

    Herman Harmsen :


    we hebben gehoord dat je een voettocht gaat maken naar Monaco, geweldig!
    Veel loop en wandelplezier,we zullen je volgen via internet.Ook namens moeder Dirkje Harmsen.

    Groeten uit Bekveld Hengelo Gld

  • 29 Mei 2010 - 15:59

    Else En Fritz:

    We hebben genoten van je eerste etappe.
    Het is leuk om gewoon een eindje mee te lopen.
    Tot het volgende stuk.

  • 29 Mei 2010 - 16:36

    Hilde:

    Ha lieve Johan
    Heerlijk om al je verhalen te lezen.
    Ik ben helemaal geen loper,maar vind het leuk zo,in gedachten, met je mee te lopen!
    Geniet!
    liefs
    Hilde

  • 13 Juni 2010 - 13:26

    Cees Wittekoek:

    Dag Johan,
    Hierbij de tekst van On the sunnyside of the street. Zing ze!!

    Grab your coat and get your hat,
    Leave your worry on the doorstep,
    Just direct your feet
    To the sunny side of the street.

    Can't you hear a pitterpat?
    And that happy tune is your step,
    Life can be so sweet
    On the sunny side of the street.

    I used to walk in the shade
    With those blues on parade,
    But I'm not afraid,
    This rover crossed over.

    If I never have a cent
    I'll be rich as Rockefeller,
    Gold dust at my feet,
    On the sunny side of the street.

  • 27 Juni 2010 - 11:18

    Ankie:

    wat een harmonieuze ervaring, dat heb je wanneer je je eigen ritme
    verbindt met het ritme van de aarde.
    je verslagen werken dan ook helend op ons achterblijvers en geeft misschien de behoefte deze prestatie ook eens te willen leveren.
    Liefs en tot spoedig.
    Ankie.

  • 22 Maart 2011 - 19:20

    Hugo Schipper:

    Wat leuk dat ik je reis verslag gevonden heb, ik ben (samen mijn mijn 2 zonen) de drie jongens uit Amsterdam die je bent tegen gekomen tijdens dit reisverslag en we hebben samen op de camping in Ouren gestaan!! We gaan 2 mei weer verder over de gr5 van echternach naar thionville. Ik ga je hele reisverslag lezen en vast genieten. Ik vind t leuk je nog eens te spreken en laat daarom mijn email adres achter als je tijd en zin hebt moet je me maar eens mailen. Ik hoop dat je zult genieten in portugal en wie weet komen we elkaar nog eens tegen, veel wandel plezier en groeten Hugo Schipper, ook namens Jonne en Fedor. email; liesbethugo@gmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Luxemburg, Diekirch

Johan

Omdat door de noodlottige ontwikkelingen in Japan mijn geplande voetreis op het eiland Shikoku helaas niet kan doorgaan heb ik mijn plannen gewijzigd. Op 3 april begin ik aan een andere pelgrimsroute: de Camino Portugués van Lissabon naar Santiago de Compostela

Actief sinds 28 April 2010
Verslag gelezen: 1247
Totaal aantal bezoekers 155520

Voorgaande reizen:

03 April 2011 - 28 April 2011

Camino Portugués

15 Maart 2011 - 16 Maart 2011

Pelgrimstocht op Shikoku

19 Mei 2010 - 24 Juli 2010

2000 km te voet via de GR5 naar mijn dochter

Landen bezocht: