DE TWEEDE ETAPPE IS BEGONNEN - Reisverslag uit Echternach, Luxemburg van Johan Somsen - WaarBenJij.nu DE TWEEDE ETAPPE IS BEGONNEN - Reisverslag uit Echternach, Luxemburg van Johan Somsen - WaarBenJij.nu

DE TWEEDE ETAPPE IS BEGONNEN

Door: Johan Somsen

Blijf op de hoogte en volg Johan

28 Mei 2010 | Luxemburg, Echternach

Er staat geschreven: "Negen dagen zult gij lopen en de tiende zult gij rusten".
Welnu, daar wil ik me wel een keer aan houden. Vandaag is het de tiende dag en na in de eerste negen dagen ca. 250 km te hebben gelopen permitteer ik me de luxe even gas terug te nemen. Bovendien had ik gisteren een dag van 35 km achter de kiezen en vond ik dat ik het wel verdiende. Ook goed voor de beentjes en de botjes en bovendien verkeer ik in de riante omstandigheid dat ik ergens een internetcafeetje heb ontdekt waar ik mijn tijd goed gebruiken kan. Ik heb zelfs uit kunnen vlooien hoe ik foto's kan downloaden terwijl het eigenlijk verboden was, maar een mens moet soms wat verzinnen.
Het is me in ieder geval na veel gehaspel gelukt een fotografische impressie van het eerste stukje van mijn reis op deze site te plaatsen; de plaatjes heb ik van korte teksten voorzien en verder spreken ze wel voor zich.

Het bleek geen slechte keus de tiende dag rust te nemen - dat wat geschreven staat is altijd zo dwaas nog niet - want toen ik vanmorgen ergens tussen 4 en 5 gewekt werd door een bijna orgastisch vogelconcert was het tweede geluid dat tot mij doordrong het gestaag tikken van de regen op het dak van mijn villa. Ik heb me lekker nog een keer omgedraaid in mijn werkelijk zalige donzen slaapzak en ik werd pas om 9 uur weer wakker, drie uur later dan ik pleeg op te staan tijdens deze tocht. Toen er een pauze viel in het neersijpelen van het hemelwater heb ik snel mijn schaarse bezittingen bijeen gepakt en in mijn rugzak gestopt. Toen ik me al snel daarna in het internetcafé heb genesteld, heb ik mijn natte spullen aan de gevel te drogen gehangen.
Inmiddels is trouwens het zonnetje weer gaan schijnen en als ik mijn verhaaltje geplaatst heb ga ik weer lekker lopen. Maar het zal deze dag slechts rond de 20 km worden.

TIPS EN TRUCS

Onlangs tipte ik even aan hoe ik van de Duitse oud-olympisch zwemster de tip kreeg hoe je gemakkelijk op een camping kunt douchen als je daar rond de drukke etenstijd in de avond komt. Vervolgens reis je daarna gewoon verder en ga je ergens op een schitterend plekje in het wild staan en niemand doet je wat.
Een andere oplossing voor een praktisch probleempje bleken we zowaar onafhankelijk van elkaar ontdekt te hebben. Soms worden grote ontdekkingen op verschillende plekken op de wereld tegelijkertijd of vrijwel tegelijkertijd gedaan. Ik vind de uitvinding van de boekdrukkunst in Europa daarvan altijd een prachtig voorbeeld. Welnu, Helga en ik hadden beiden het Ei van Columbus ontdekt waar het gaat om het voortdurend beschikken over net voldoende toiletpapier. Je gaat natuurlijk niet met zo'n hele rol op reis, teveel volume. Je begint met een klein rolletje van thuis, waarbij je vanaf het begin meteen het kartonnen binnenstukje weglaat, want dat is overtollige ruimte. Het is even rollen, maar daar heb je op den duur alleen maar profijt van. Vervolgens hoef je er alleen nog maar voor te zorgen dat je met enige regelmaat een horecagelegenheid bezoekt om daar jouw voorraad steeds op peil te houden. Het is wel heel belangrijk om hierin zeer zorgvuldig te zijn. Het aardige bleek nu dat Helga dat op precies dezelfde manier deed als ik.
Sommigen zullen vinden dat dit eigenlijk diefstal is, maar er staat ook geschreven dat je de behoefte aan toiletpapier voor andere behoeften gratis op peil mag houden wanneer je een lange tocht onderneemt.

Een andere praktische tip is deze: ik probeer er naar te streven in de vroege ochtend de hele voedselvoorraad die een mens op een dag nodig heeft naar binnen te werken. Dan ben je daar voor de rest van de dag tenminste vanaf, je hoeft niets extra's aan gewicht meer mee te slepen en het geeft meer vrijheid. Wat ik dan nog wel doe is een kopje soep of thee in de avond nuttigen en vooral veel fruit.
Overigens verheug ik me al op het overvloedige aanbod aan fruit dat me straks te wachten staat. Nu nog zie ik slechts de vruchtbeginselen van kersen en ander lekker fruit aan de bomen hangen, maar je moet er toch niet aan denken dat je straks in streken komt waar die groene kersenbaby's uitgegroeid zijn tot mooie, rode, volwassen kersen. Ik denk dat ik, tegen de tijd dat ik in de Jura ben, me volop tegoed kan doen. Ik heb nu al visioenen dat ik op mijn rug in het gras van zo'n schitterende hoogstamboomgaard ga liggen en de kersen als gebraden hanen in mijn mond laat vliegen.

Je vraagt je misschien af waarom ik met praktische tips kom? Vrijwel iedereen die ik ontmoet hoor ik vaak verzuchten dat ze ook wel zo'n tocht zouden willen maken. Verder gaat het in de gesprekken met andere zwervers heel regelmatig over allerlei handige manieren om het leven op deze manier nog eenvoudiger te maken. Voor hen die ooit het plan opvatten de boel de boel te laten en met een rugzakje de wijde wereld in te trekken is dit dus bedoeld, maar verder kan een ieder er natuurlijk kennis van nemen.

Bij het lang en langdurig lopen zou je wensen dat er geen asfalt bestond. Dat is echt een verschrikking voor je voeten op de lange duur. Nu loopt de route van de GR5 gelukkig grotendeels over niet-verharde paden, maar als er toch een keer verharde stukken zijn, zoek dan altijd de berm op, of als het een karrenspoor betreft, dan voelt de grazige middenstrook als dons voor de voeten. Voorts zijn dennennaalden en bladeren ook een weldaad voor onze onderdanen.

Soms kan de overvloedige maaltijd in de ochtend wel eens een restantje in je gebit achterlaten, zelfs na het poetsen. Tandenstokers sleep je vanzelfsprekend niet mee, maar de eenvoudigste oplossing is een dun twijgje plukken, dat eventueel nog even splitsen met je voortanden en je hebt een ideale tandenstoker.

Verder heb ik ook nog een aantal praktische tips over godsdiensten, ideologieën, sektarische bewegingen, Jomanda's, Bagwans, Sonja Bakkers - o nee, dat is weer een andere handelaar - kortom over alle mogelijke "ismen" en "dommen" - daar denk ik nog veel over na - ik ben er zelfs uit, maar helaas ontbreekt me de tijd daar nu uitvoerig op in te gaan.
Daarover misschien een volgende keer.

De zon schijnt, mijn kleren zijn droog en daarom wordt het de hoogste tijd mijn rugzak op te pakken en op weg te gaan. Waar ik uitkom weet ik, zoals gebruikelijk, nog niet, maar zoals gezegd zal ik het vandaag rustig aan doen.

Tot slot heel veel dank voor jullie leuke reacties en tot een volgende keer.

Johan

:SMS update:: 2 juni 2010 :
Hèhè,de 1e 400km achter de rug. Heb ontzettend veel te vertellen, maar hier is slechts bos(Lotharingen). Bovendien dorpjes schaars en dan is er nog niets. Komt wel weer een gelegenheid. Hartelijke groet voor de jongens van Doetmaes:veel plezier dit weekend!
Johan

  • 28 Mei 2010 - 14:50

    Tonnie:

    Wederom: petje af Johan.
    Erg leuk om te lezen hoe het je vergaat onderweg. Ik kijk uit naar de volgende verhalen. Veel plezier en inspiratie gewenst!
    Hartelijke groeten, ton


  • 28 Mei 2010 - 15:22

    Mariëtte Vink:

    Hallo Johan, het is werkelijk een plezier om jouw verhalen in bloemrijke taal te lezen. Ik wens je prachtige avonturen, ontmoetingen en de bijbehorende gesprekken toe. Leuk voor iedereen om er van mee te genieten. Zelf vertrek ik voor een maandje met de caravan naar Frankrijk. Daarna zal ik je verhalen als een boek lezen. Alvast dank daarvoor! Liefs,
    Mariëtte

  • 28 Mei 2010 - 15:23

    Jan Van D@:

    SH23 gelezen en geconstateerd dat we er in staan zonder er iets van te weten. Leuk, Chapeau.
    Succes met het lopen en tot ziens, Jan

  • 28 Mei 2010 - 15:38

    Toine Rongen:

    Beste Johan,

    Geweldige verhalen, ik leef nu al helemaal met je mee en kijk er zelfs naar uit. Het wachten is natuurlijk wel op een nog spannende heftige typische Johan Somsen-ervaring. Maar dat zit ongetwijfeld in de lucht.
    Nadeel is wel dat ik zelf helemaal niet meer in je voetsporen hoef te treden. Ik hou voorlopig nog op een uurtje draven naar de Renderklippen. Weliswaar om de dag, maar ook heel bijzonder. Doei!
    Toine

  • 28 Mei 2010 - 15:53

    Ineke Modijefsky:

    Leuk Johan om je verslagen te lezen!! We zijn net terug uit israel waar we een heerlijke vakantie hadden. Maar zo basis als jij te reizen ziet er ook erg aantrekkelijk uit!
    Veel plezier verder!
    Liefs arnold en ineke

  • 28 Mei 2010 - 16:10

    Loes:

    Lieve Johan, ik ben erg blij met je verslagen. Ik kijk er naar uit.

    liefs
    Loes

  • 28 Mei 2010 - 17:01

    Hans Giliam:

    Hee ouwe rakker,
    Zag de foto vn Echternach. Was daar al eerder p.f. op weg naar Frankfurt am Main in 1958. Ben benieuwd uit wat vor boek je dat verhaal over zoveel dagen rusten en dan weer werken hebt geflooid. Volgens mij deeed jij ooit aan de andere kant van die deur in je lokaliteit (aan de St Micheilsweg) alleen maar net of je aan het werk was. Simone Pasteuning is mijn getuige daarin. Johan begin september hoor ik er wel weer van. Ik heb trouwens nog meer vragen. Hou je haaks en de stok recht.

  • 28 Mei 2010 - 17:50

    Ger Kokshoorn:

    Beste Johan,ik heb weer genoten van je verslag en ben ook best een beetje jaloers op je.Toch een prestatie tot nu toe.Ik dacht even jou te zien met je houten staf op de brug aan een echte pergrim die ook nog Iers kan zingen,Ha Ha.Met het mannen koor gaat het goed,binnenkort Italiaans in de kerk zingen.Volgende week naar Veessen ook gezellig.We zullen je uitgebreid op de hoogte houden en op Hetty letten met al die mannen,je weet het nooit!Ik wens je een goed reis en zal je verslagen volgen gr Ger Kokshoorn

  • 29 Mei 2010 - 08:50

    Dries Blaauw:

    Hallo Johan, we volgen je op de voet.Op de foto is goed de vastberaden blik te zien dat je deze tocht zonder moeite zult volbrengen.Hier gaat verder alles goed. Heel veel succes. gr Henni en Dries.

  • 29 Mei 2010 - 09:50

    Gemma:

    er ontpopt zich hier een ware schrijver..Leuk hoor om je verslag te lezen,wat een ervaring is het nu al!Begin er zelf ook zin in te krijgen weg,de vrijheid ...het op jezelf aangewezen zijn,en de gesprekken die je dan met jezelf voert,,,pas goed op jezelf...gemma

  • 29 Mei 2010 - 13:17

    Kees En Nel:

    hoi johan wat een geweldige belevenis. helemaal top om zo je dag door te brengen, met alles wat op je pad komt.
    zo veel mooie natuur, mensen en dieren.
    wij genieten van jou nieuws brieven en wensen jou veel wandelplezier. pas op je zelf. liefs kees en nel

  • 29 Mei 2010 - 18:34

    Erica:

    Hoi,het is weer erg leuk je gezellige reisverslag te lezen.
    Ik zie het allemaal voor me en dan die ontmoetingen!
    Ga gezond weer door en ik wacht je volgende verslag af.Goeie reis verder.
    Erica

  • 30 Mei 2010 - 12:38

    Alinda:

    je foto's zijn leuk johan! geeft een mooi beeld en 'wandelen' we zo stukjes met je mee.
    lfs, alinda.


  • 30 Mei 2010 - 13:14

    Krein En Marjan:

    Hallo Johan,
    Wat een belevenissen en wijsheden zijn er te lezen zo aan het begin van jou voettocht. Wij hopen nog veel meer van jou te kunnen lezen de komende tijd. Veel plezier gewenst met de verdere reis.

  • 30 Mei 2010 - 19:12

    Renske:

    klinkt allemaal waarachtig mooi! dat fruitvooruiticht is ook niet verkeerd, Geniet ervan!!

  • 30 Mei 2010 - 19:19

    Inge En Peter:

    Ha Johan,
    Jij bent een van de weinigen van onze groep die een dergelijke reis aandurft. Misschien spreek ik wel voor mijzelf. Als Mariette en anderen zeggen, het is een heerlijke stijl waarin je ons jouw belevenissen vertelt. Veel leven en leren.
    Inge en Peter.

  • 31 Mei 2010 - 12:05

    Anton Bakker:

    Johan,Erg leuk om je verslagen te lezen.
    Ik ben vandaag met de Vut gegaaan dus heb alle tijd je te volgen.
    Veel zonneschijn gewenst

  • 31 Mei 2010 - 21:06

    Anne-Marie Woudstra:

    Hallo Johan,
    Geniet van je fantastische reisverslag.
    Straks al dat heerlijke fruit, geweldig.
    Succes op je tocht verder.
    Tot horens,Anne-Marie

  • 01 Juni 2010 - 11:24

    Ad Van De Vis:

    prachtig om je verhaal te lezen en vooral de belevenissen! Heb zelf van 18 to 28 mei een tour gemaakt door USA. Fats Domino's city New Orl bezocht, een droomwens is uitgekomen, hierna route: Natchez-Memphis-Nashville-Atlanta. Grandioos!
    Wens veel succes met de trip naar je dochter.
    Groeten en hou je taai, kerel!!!! Ad

  • 01 Juni 2010 - 15:24

    Joep Iserief:

    Hoi Johan,
    Mooie verhalen. Volgens mij is alleen maar genieten. Al hoe wel ik hoorde dat je door de nieuwe schoenen blaren had opgelopen. Is dit probleem achter de rug? Ik wens je veel plezier en mooie ontmoetingen toe, met mooi weer.
    Ik houd je in het visier. Groet van Joep (en een kus van Margriet)

  • 02 Juni 2010 - 06:51

    Gerrit T.:

    Hoi Johan,

    Prachtige verhalen. Om jaloers op te worden. Loop ze,

  • 02 Juni 2010 - 07:33

    Jannie En Don Portie:

    Geweldig Johan, zo'n eind al opgeschoten !
    Prachtige fotoreportage onderstreept met jouw ludieke humor !
    Ga door, ga door !
    Hou je taai !

  • 02 Juni 2010 - 08:18

    José De Groot-Stelma:

    Hoe zullen al die ervaringen in dat Lotharinger Wald oder sous les arbres Lotharinge in jouw hoofd en ziel landen? Wouden Toren hoog en mijlen breed?? Veel stappen en gedachten? Houd je het geordend daarboven? Johan succes!!

  • 02 Juni 2010 - 09:30

    Harold Makaske:

    Leuke verslagen Johan. Mogen wij ze overnemen op epenaren.nl?

  • 02 Juni 2010 - 09:42

    Cees Wittekoek:

    Dag Johan,
    We genieten van je verslagen, lopen daardoor met je mee.
    Het gaat voorspoedig met je monstertocht. Sterkte met de laatste 1950 kilometers!

  • 02 Juni 2010 - 10:03

    Tjaart Martens:

    Beste Johan,
    We lezen met veel plezier je verslag.
    We zijn zelf net terug van een maand Parijs, Corsica en Sardinië, dus beginnen nu met lezen. Je komt straks in de Vogezen op de GR5 en daarvan heeft Menso ook in zijn eentje een heel stuk gelopen. We sturen je verslag ook aan hem door. Denk je er wel om dat verkopingen in het Frans net zo riskant zijn als in het Frysk?
    H.gr.
    Tjaart

  • 02 Juni 2010 - 18:48

    Peter Birdsall:

    Hallo Johan - We are following your journey with great admiration and much respect! I certainly agree about the asphalt – it’s a pain in the foot. All our love, Peter, Maggie and all at Wittenborg!

  • 02 Juni 2010 - 19:46

    Roly:


    Hoi Johan.
    Geweldig wat je aan het doen bent, ik word al moe als ik het lees. Prachtige verhalen en foto's. Stuur er nog heel veel meer!
    Voorlopig geen regen in het vooruitzicht, dus geen excuus om te stoppen. Klinkt hard hè? Meen het niet hoor.
    Groetjes Roly

  • 02 Juni 2010 - 20:03

    Herman Smit:

    Dag Johan,
    Gelukkig maar dat je altijd je schaduw bij je hebt om jou in de gaten te houden.Bon voyage,Herman

  • 03 Juni 2010 - 19:52

    Jaap4winden:

    Quo Vadis Scannia Vabis
    waar heen gaat gij.
    vooruit johan met frisse
    moet,de dageraad aan de einder te gemoet.

  • 04 Juni 2010 - 12:26

    Hans Brouwer:

    Vanuit Rome, 4 juni 2010
    Elke dag vragen we ons af: waar zou Johan nu lopen? Rond 18 dagen onderweg zou je 550 km kunnnen hebben afgelegd, dat betekent halverwege Lotharingen, met na de regen langdurig glibberige kleipaadjes, kleine dorpjes als Vic-sur-Seille en Gondrexange en daarna in de verte de donkere heuvels van de Vogezen in zicht.
    Verder, als maar verder en aan de vrijheid komt geen einde. En de hartelijke, meelevende mensen onderweg blijven als lichtpuntjes achter in je herinnering.
    Er staat ook geschreven: Niet het doel telt, maar het onderweg ernaar zijn.
    Groet de Donon van ons!
    Hans en Olga

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Luxemburg, Echternach

Johan

Omdat door de noodlottige ontwikkelingen in Japan mijn geplande voetreis op het eiland Shikoku helaas niet kan doorgaan heb ik mijn plannen gewijzigd. Op 3 april begin ik aan een andere pelgrimsroute: de Camino Portugués van Lissabon naar Santiago de Compostela

Actief sinds 28 April 2010
Verslag gelezen: 1003
Totaal aantal bezoekers 155510

Voorgaande reizen:

03 April 2011 - 28 April 2011

Camino Portugués

15 Maart 2011 - 16 Maart 2011

Pelgrimstocht op Shikoku

19 Mei 2010 - 24 Juli 2010

2000 km te voet via de GR5 naar mijn dochter

Landen bezocht: